Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Čo robiť, keď organizmus zadržiava vodu?

Určite to poznáte. Tesné nohavice, sukňa, šaty, a predsa to nemá nič spoločné s väčšou hmotnosťou. Príčinou je nadbytočná voda v tele. Cítime sa nepríjemne, nafúknuté, opuchnuté. Napuchnuté je celé telo, ale najviac to pociťujeme na brušku. Často bývajú opuchnuté aj nohy či oči, najmä ráno po prebudení.

prevodneny_organizmus Zdroj foto: Shutterstock.com

Čo sa deje v našom organizme?

Narušila sa rovnováha medzi príjmom a výdajom tekutín. Prečo sa to deje? Súvisí to so stravou alebo s pitným režimom? Odborníci poukazujú na to, že tento stav ovplyvňuje príjem sodíka, ale aj zvýšený príjem cukrov. Aj relatívne zdravý človek môže mať pocit „zavodnenia“ organizmu, ale netreba zabúdať ani to, že príčinou môže byť choroba alebo užívanie niektorých liekov. Napríklad narušená fyziologická činnosť obličiek, či užívanie hormonálnej antikoncepcie. Zadržanie vody v tele môže u žien súvisieť aj s menštruačným cyklom. Ak je voda v organizme zadržaná v dôsledku choroby, vtedy patrí problém zásadne do rúk lekára! 

Ako si môžeme pomôcť sami?

Ak sa na nás vzťahuje skutočnosť, že zadržanie vody v organizme je ovplyvňované nevhodnou stravou a nápojmi, potom je nevyhnutné zmeniť stravovací režim a dodržiavať nasledovné odporúčania:

Majte správny a zdravý letný jedálniček! Prečítajte si:

Najlepšie potraviny a jedlá tohto leta!

  • Stravu obohatiť o zeleninu (špargľa, koreňová zelenina – mrkva, petržlen, zeler), o obilniny (ovos, jačmeň), strukoviny (sója, fazuľa), morské riasy ( kombu) a dbať na dostatočný príjem vitamínu A, vitamínu C .
  • Obmedziť príjem soli na minimum (vyberať si potraviny, ktoré obsahujú málo soli, skôr ako sa rozhodneme osoliť treba jedlo vyskúšať, nesoliť automaticky a podľa možnosti odstrániť soľničku zo stola).
  • Obmedziť príjem cukrov (obmedziť množstvo konzumácie bielej múky, bieleho chleba, cestovín, ryže, zákuskov a sladených nápojov).
  • Doplňovať si minerálne látky, najmä draslík – minerál, ktorý reguluje rovnováhu telesných tekutín (zdrojom sú banány, marhule, pomaranče, zemiaky, špenát, tekvica, strukoviny, hydinové mäso, teľacie mäso, vajcia, mlieko a mliečne výrobky).
  • Dodržiavať pitný režim, piť treba pravidelne. Dostatok čerstvej pramenistej vody dokáže vyplaviť sodík a s ním aj nadmerne zadržanú tekutinu. Naopak pri nedodržaní pitnom režimu má telo tendenciu vodu zadržiavať.

Nezabudnite, že všetko treba robiť s mierou! Žiadny extrém nie je dobrý. Organizmus potrebuje soľ i cukor. Soliť a sladiť treba, ibaže rozumne!

Na odvodnenie organizmu zaberú aj čajové kúry

a) 2 ČL čerstvej alebo 1 ČL sušenej nasekanej pŕhľavy dvojdomej zalejeme 150 ml vriacou vodou, necháme 10 minút vylúhovať.

b) 2 ČL čerstvých alebo 1 ČL sušených brezových listov zalejeme 200 ml vriacej vody, necháme 10 minút lúhovať.

c) 2 ČL čerstvej alebo 1 ČL sušených nasekaných listov púpavy zlejeme 150 ml, krátko povaríme a necháme 10 minút vylúhovať.

Domáci recept zo zmesi byliniek

Zmiešame po 20 g prasličky roľnej, pŕhľavovej vňate, jahodového listu, malinového listu a plodu borievky. 1 ČL tejto bylinnej zmesi, zalejeme 200 ml vriacej vody a necháme 15-20 minút vylúhovať.


Jedzte zdravo i v lete! Pozrite sa, čo by vo vašom jedálničku nemalo toto leto chýbať:

Najlepšie potraviny a jedlá tohto leta!

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať