Najlepšie potraviny pre vašu pečeň

Pečeň je jedným z najdôležitejších orgánov, pretože hrá dôležitú úlohu pri metabolizme, slúži na detoxikáciu tela, tvorbu bielkovín a žlče a v neposlednom rade je zásobárňou glykogénu. Preto by sme jej mali dopriať potraviny, ktoré jej činnosť povzbudia. Ktoré sú to?

listova_zelenina_cesnak_8-3-2016_hlavny

Zdroj foto: Shutterstock.com

Tmavá listová zelenina

Ružičkový kel či kapusta obsahujú veľké množstvo síry, ktorá podporuje pečeň v detoxikácii a pomáha odstrániť voľné radikály a iné toxické chemikálie.

Púpava

Pomocou chemickej zložky taraxacínu stimuluje tráviace orgány a uvoľňuje žlč, ktorá podporuje trávenie a vstrebávanie tukov.

Morské riasy

Táto morská zelenina detoxikuje telo tým, že bráni vstrebávaniu ťažkých kovov, ako je kadmium. Istý druh riasy dokonca znižuje príjem rádioaktívnych častíc do kostí.


Prečítajte si tiež:

Potraviny pre zdravú pokožku, vlasy a nechty

Cesnak

Je jednou z najstarších liečivých potravín, obsahuje aktívnu síru na zvanú alicín, ktorá prispieva k detoxikácii pečene. Pomáha jej zbaviť sa ortuti, niektorých potravinárskych prídavných látok a hormónu estrogén.

Vajcia

Vajcia sú jedným z najkvalitnejších bielkovín, nachádza sa v nich všetkých osem esenciálnych aminokyselín a látka cholín. Pečeň potrebuje tieto esenciálne aminokyseliny pre vykonávanie detoxikačných procesov. Cholín potrebný pre metabolizmus nájdete vo vaječnom žĺtku a ten chráni pečeň pred širokou škálou toxických látok. vajcia_kosik_8-3-2016

Zdroj foto: Shutterstock.com

Ľanové semienka

Sú výborným zdrojom omega-3 esenciálnych mastných kyselín a tieto semená pomáhajú regulovať hladinu hormónov.

Chia Semienka

Konzumovali ich už starí Aztékovia a Mayovia. Chia semienka sú nutričnou bombou. 3 lyžice obsahujú 5 g bielkovín, 200 miligramov vápnika, 10 g zdravých tukov a 12 gramov vlákniny.

Ovocie

Čučoriedky, jahody, maliny a brusnice obsahujú fytochemikálie, ktoré pomáhajú pečeň chrániť pred voľnými radikálmi a oxidačným stresom spojeným s chronickými chorobami a starnutím. Antokyán a polyfenoly nájdené v bobuliach zase zabraňuje vzniku nádorových buniek v pečeni.

Jablká obsahujú účinné fenolové zlúčeniny vrátane flavonoidov, ktoré pomáhajú v boji proti zápalovým ochoreniam. Obsahujú tiež pektín, cenný zdroj rozpustnej vlákniny nápomocný pri odstraňovaní toxínov.

Voda

Po kyslíku je voda ďalšou potrebnou látkou, ktorú vaše telo potrebuje k tomu, aby prežilo. Pretože voda vyplavuje toxíny a odpadové látky z tela, budete sa cítiť oveľa viac energicky, keď je vaše telo plne hydratované. Bohužiaľ mnoho ľudí pitný režim podceňuje. Obvykle osem až desať pohárov denne postačí k vašej správnej hydratácii.

Na druhej strane to netreba ani preháňať, príliš veľa vody vám môže uškodiť. Ak pijete vodu medzi jedlami, nepridávajte do nej ľad, pretože telo potom využíva energiu na zahriatie ľadu, čo riedi dôležité tráviace enzýmy.


Prečítajte si aj tento článok:

Potraviny pre zdravú pokožku, vlasy a nechty