Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

5 druhov zeleniny, ktorá je lepšia varená ako surová

Jesť zeleninu surovú alebo varenú? Mnohí tvrdia, že surové potraviny obsahujú viac živín a varenie môže zničiť časť vitamínov a prospešných enzýmov. No na druhej strane, varenie môže zase pomôcť urobiť niektoré živiny vstrebateľnejšie pre organizmus.

Zelenina, ktorá je lepšia varená ako surová Zdroj foto: Shutterstock.com

1. Mrkva

Betakarotén je v tele premenený na vitamín A, nevyhnutný najmä pre dobrý zrak, pokožku a imunitu. Vedci zistili, že varenie mrkvy v skutočnosti zvyšuje množstvo betakaroténu, ktorý je vaše telo schopné absorbovať. Mrkva Zdroj foto: Shutterstock.com

2. Paradajky

Ak jete len surové paradajky, potom získate asi len 4% dôležitého antioxidantu - lykopén. To preto, že surové paradajky majú hrubé bunkové steny, ktoré sťažujú telu absorbciu lykopénu. Akonáhle sa uvaria, lykopén sa stáva oveľa vstrebateľnejším. Paradajky Zdroj foto: Shutterstock.com


Prečítajte si tiež:

Surová alebo varená? Ako najlepšie uchovať vitamíny v zelenine?


3. Špenát

Obsahuje železo, kyselinu listovú, vitamíny skupiny B, potrebné pre bunkový rast a reprodukčné zdravie. No pri varení špenátu sa nezvyšuje jeho hladina kyseliny listovej, ostáva konštantná. Prečo je teda dobré jesť ho varený? Varením sa objem špenátu zmenší a vy ho tak budete mať potrebu zjesť väčšie množstvo než surového. Výsledkom je, že takto prijmete omnoho viac živín. Špenát Zdroj foto: Shutterstock.com

4. Špargľa

Obsiahnuté vitamíny A, C, E a kyselina listová pôsobia preventívne proti rakovinovému bujneniu buniek. Ale špargľa má hrubé bunkové steny, preto je pre telo ťažké absorbovať živiny. No jej varením sa bunky narušia a vitamíny sú prístupnejšie. Špargľa Zdroj foto: Shutterstock.com

5. Tekvica

Varená tekvica je oveľa výživnejšia ako surová. Táto zelenina, rovnako ako je mrkva, je bohatá na beta-karotén, ktorý je oveľa ľahšie stráviteľný vo varenej podobe danej zeleniny. Takže, určite si raz za čas doprajte napríklad tekvicovú polievku, alebo zeleninu jednoducho len nakrájajte a poduste. Tekvica Zdroj foto: Shutterstock.com


Prečítajte si aj tento článok:

Surová alebo varená? Ako najlepšie uchovať vitamíny v zelenine?

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať