Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Ako sa stravovať pri chorobe?

Máme pre vás rady, ako bojovať s baktériami rýchlejšie a efektívnejšie. Možno si to neuvedomujete, ale čo sa deje v našom zažívacom trakte má obrovský vplyv na náš imunitný systém. Čo jete a kedy má priamy dosah na rýchlosť uzdravenia sa z chrípky či prechladnutia a na to či sa vôbec nakazíte.

Jedlo počas choroby Zdroj foto: Shutterstock.com

Črevá - centrála imunitného systému

Chemikálie v črevách bojujú s baktériami, vírusmi a plesňami. Sliny obsahujú dôležité antimikróbne látky ako lyzozým, alfa-amyláza alebo laktoferín. Celá naša tráviaca sústava teda obsahuje až 70 percent celkovej imunity.

Kyselina chlorovodíková v žalúdku ničí baktérie ešte predtým, ako sú schopné dostať sa ďalej, do čriev. Ak sa tam aj nejako dostanú, podajú si ich bielkoviny a iné chemikálie. Takisto naše vlastné, dobré baktérie v hrubom čreve nám zaručujú dostatočnú ochranu.


Prečítajte si aj:

Novozélandský med Manuka je prírodným antibiotikom

Zásobenie imunitného systému

Imunitný systém potrebuje veľa živín, takže pokiaľ je vaša strava na ne chudobná, budete častejšie chorí.

Ak máte nedostatok živín, dochádza k zníženiu apetítu, slabej látkovej absorbcii, poškodeniu čriev či hnačke. Naopak, pokiaľ máte zvýšený príjem živín, prejaví sa to ich redistribúciou, aktiváciou protizápalových a imunitných procesov a posilnením metabolizmu.

Vráťte svoje prospešné baktérie do rovnováhy

Probiotiká a probiotické jedlo v tomto procese pomôže. Ak ste už chorí, zvážte doplnky stravy.

Probiotické potraviny s odporúčanou dávnou 2 až 3 kusy denne:

  • Zelenina: špargľa, cesnak, topinambury, pór, cibuľa
  • Sacharidy: jačmeň, fazuľa, ovos, quinoa, žito, pšenica, zemiaky, sladké zemiaky
  • Ovocie: jablká, banány, bobuľové ovocie, citrusy, kiwi
  • Tuky: ľanové a chia semiačka
  • Doplnky: S jedlom užívajte 2 až 4 gramy doplnkov výživy denne

Probiotické potraviny s odporúčanou dávnou 1 až 2 kusy denne:

  • Mliečne výrobky: jogurt, syr, kefír s aktívnymi, živými kultúrami
  • Kvasené produkty: nakladané uhorky, kyslá kapusta, kimchi, miso, tempeh, sójová omáčka, víno
  • Doplnky: s jedlom užívajte kapsule alebo prášok, obsahujúce 3 až 5 miliárd živých kultúr denne, 10 miliárd, ak už ste chorí. Skladujte v chladničke.

„Nakŕmte prechladnutie, vyhladujte horúčku“?

Ani tá najzdravšia strava vás nedokáže ochrániť úplne pred všetkým. Takže, ako moc by ste mali jesť, keď ste chorí?

Na začiatok je treba povedať, že horúčky sú spôsobené bakteriálnymi infekciami zatiaľ, čo prechladnutia vírusovými. Veda nepotvrdila či vyššie uvedené heslo, „Nakŕmte prechladnutie, vyhladujte horúčku“, skutočne platí. Preto spravíte najlepšie, ak uplatníte jednoduchú zásadu: jedzte, ak cítite hlad, pokiaľ nie ste hladní, nejedzte.

Potraviny pre rýchlejšie uzdravenie

Ukázalo sa, že bojujú s baktériami a potláčajú symptómy. Patria sem:

  • Cesnak: funguje ako prírodné antibiotikum. Znižuje horúčku a potláča infekcie.
  • Zelený čaj: obsahuje bunkové protilátky, zbavuje nás invazívnych patogénov.
  • Med: má antibaktériálne a antimikrobické účinky, je výborný na utíšenie kašľu.
  • Slepačí vývar: dodá vášmu telu tekutiny, elektrolyty a protizápalové živiny, ktoré potláčajú príznaky choroby.
  • Baza: vyznačuje sa protivýrusovými schopnosťami, je bohatá na fytonutrienty, živiny rastlinného pôvodu.

Doplnky výživy:

  • Vitamín C
  • Zinok
  • Extrakt z bazy
  • Ženšen
  • Quercetín
  • Beta-glukán
  • Stévia
  • Selén

Denná rutina pre zdravie:

Ak máte podozrenie, že „na vás lezie“ choroba:

  1. Vyhnite sa príliš intenzívnemu cvičeniu, ale aj prílišnej nečinnosti
  2. Nejedzte priveľa ani primálo
  3. Uchovávajte si zdravú hmotnosť
  4. Dbajte na hygienu
  5. Doprajte si dostatok spánku a naučte sa ovládnuť stres
  6. Jedzte potraviny, bohaté na živiny
  7. Podporujte svoje zdravé baktérie

Ak už ste chorí:

  1. Pite veľa tekutín
  2. Oddychujte a doprajte si čas na zotavenie
  3. Ak ste hladní, najedzte sa
  4. Ak nie ste chladní, nejedzte
  5. Sústreďte sa na potraviny, podporujúce imunitu
  6. Užívajte doplnky stravy a probiotiká

Prečítajte si aj tento článok:

Novozélandský med Manuka je prírodným antibiotikom

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať