Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Mäso – koľko ho môžeme zjesť, aby sme boli zdraví?

Mäso je cenným zdrojom všetkých aminokyselín a má vysoké biologické hodnoty. Tiež ide o kvalitný zdroj využiteľného železa, zinku a vitamínu B12. Optimálna konzumácia mäsa je 150 až 200 gramov denne. Najlepšie spravíte, ak ho budete jesť večer, pretože nezaťažíte tráviaci systém hneď ráno alebo poobede.
Mäso

Zdroj: Shutterstock.com

Červené verzus biele mäso

Rozdiel medzi bielym a červeným mäsom je v obsahu tuku a dĺžke trávenia. Biele mäso (kuracie, morčacie aj ryby) majú kratšiu dobu trávenia než červené mäso. Vhodné sú najmä morské ryby (losos, tuniak, krevety), pretože obsahujú vitamíny A, D, omega-3 mastné kyseliny a morské „príšery“ sú výborným zdrojom jódu.

Pozor!

Tučné mäso, najmä bravčovina a slanina majú vysokú energetickú hodnotu, ale i vyšší obsah tuku. Vnútornosti majú vyššiu biologickú hodnotu a vyšší obsah železa. Rakovina hrubého čreva môže vzniknúť, keď sa konzumujú obrovské porcie mäsa každý deň, a to viac ako 300 gramov.

Výhody konzumácie mäsa

1. vysoký obsah aminokyselín

2. vitamíny B1, B2, B6, B12, zinok, železo...

3. dlhší pocit sýtosti


Prečítajte si tiež:

Ako zdravo a chutne pripraviť mäso?

Nevýhody konzumácie mäsa

1. vyšší obsah tuku (môže spôsobiť obezitu, vysoký cholesterol, tlak)

2. pri nadmernej konzumácii mäsa riziko vzniku rakoviny

3. dlhší proces trávenia (4- 8 hodín)

Vegatariáni

Nekonzumujú len mäso. Pokiaľ však prijímajú dostatok mliečnych produktov aj vajíčka, nemusia sa obávať nedostatku aminokyselín (bielkovín).

Vegáni

Konzumujú len rastlinnú stravu, žiadne mäso, mliečne produkty, vajcia a dokonca ani med. Zvyčajne trpia nedostatkom železa, vápnika, vitamínu B12 a vitamínu D. Hrozí im chronická únava (nedostatok železa), alebo problémy s kosťami (nedostatok vápnika a vitamíny D). Preto sa im odporúča konzumovať dostatok orechov, avokáda, celozrnných produktov, tofu syra, tmavozelenej zeleniny a fermentovanej sóje.


Literatúra:

http://www.alpha-mann.com/7-laecherliche-mythen-ueber-fleisch-und-gesundheit/

https://www.focus.de/gesundheit/ernaehrung/gesundessen/wahnsinn-rind-10-wahrheiten-ueber-fleisch_id_3834571.html


Prečítajte si aj tento článok:

Ako zdravo a chutne pripraviť mäso?

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať