Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Hlávkový šalát: prečo by nemal chýbať vo vašom jedálničku?

Dôležitou a cennou zeleninou pre každú kuchyňu je šalát siaty alebo šalát hlávkový (lactusa sativa). Ide o jednoročnú bylinu, ktorej konzumnou časťou sú listy s veľkým obsahom vitamínov a minerálov.
Hlávkový šalát

Zdroj: Shutterstock.com

Vitamíny a minerály

V hlávkovom šaláte nájdeme vitamín B1, B2, B6, C, E, karotény, niacín, kyselinu listovú aj pantotenovú a biotín. Z minerálnych látok najmä železo a vápnik, ďalšími účinnými látkami sú sodík, zinok, fosfor, horčík, draslík, mangán, chróm, selén a nikel. Okrem toho táto zelenina obsahuje množstvo vlákniny, vďaka čomu je veľmi dobre stráviteľná a pomáha rozhýbať črevá.

Účinky na zdravie

  • podporuje trávenie a vyprázdňovanie

  • odstraňuje nadbytočnú vodu z tela

  • pomáha pri chudnutí

  • znižuje cholesterol a vysoký krvný tlak

  • posilňuje srdce

  • zvyšuje výkonnosť svalov

  • zvyšuje prísun kyslíka do buniek

  • podporuje tvorbu červených krviniek a kostnej hmoty

  • zlepšuje imunitu

  • zbavuje stresu a upokojuje nervový systém

Druhy šalátu

Pestujú sa tri druhy šalátu – hlávkový, rímsky a ľadový. Rímsky šalát má tuhšie listy, podobá sa skôr na čínsku kapustu a má mandľovú chuť. Ľadový šalát je krehkým variantom hlávkového šalátu. Šalát sfarbený načerveno obsahuje oproti zelenému väčšie množstvo karoténu.

Jedlo z hlávkového šalátu

Zdroj: Shutterstock.com

Náhrady šalátu

Šalát môžeme v kuchyni nahradiť ďalšími podobnými druhmi zeleniny, ktoré síce nie sú šalátu príbuzné, ale chuťovo podobné. K nim patria rôzne čakanky, puky čakanky, rukola a valeriánka poľná a rôzne druhy kapusty.

Valeriánka má, napríklad vysokú nutričnú hodnotu. Obsahovým zložením je cennejšia ako šalát, najmä pre vitamín C. Obsahuje betakarotén, vitamíny E, B1, B2 a minerály ako vápnik, horčík, železo a fosfor.

Rady na záver

  1. Pre všetky zeleninové druhy, používané na prípravu šalátov, je základným predpokladom kvalitného využitia v kuchyni ich čerstvosť.

  2. Nemali by sa krájať kovovým nožom, lebo tým sa ničia vitamíny, ale umyté a osušené ručne trhať na menšie kúsky až tesne pred konzumáciou.

  3. Ak chcete, aby šalát čo najdlhšie vydržal na hriadke a nevybehol do kvetu, spomaľte jeho príjem živín narezaním koreňa tesne pod listami.


Vyskúšajte tento recept z hlávkového šalátu:

Dusený šalát s lososom a hráškovým krémom

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať