Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Kremík (Silicium, Si)

Kremík je esenciálny prvok. Zúčastňuje sa tvorby kostí, kde ovplyvňuje zloženie chrupaviek - predovšetkým ich kalcifikuje. Zohráva kľúčovú úlohu pri tvorbe kolagénu.
Kremík

Zdroj: Shutterstock.com

Nachádza sa predovšetkým v spojivových tkanivách, najmä v aortách, šľachách, kostiach, koži. V menšej miere v pečeni, srdci a vo svaloch. Ak máte kremíku v tele dostatok, nielen, že budete zdraví, ale aj i krásni.

Funkcia kremíku

  • Podporuje imunitný systém.

  • Podporuje hojenie rán.

  • prevencia pred osteoporózou

  • prevencia kardiovaskulárnych ochorení

  • prevencia proti alergiám

  • Znižuje škodlivý vplyv hliníka a chráni pred Alzheimerovou chorobou.

  • Chráni pred zápalom močových ciest.

  • Ochraňuje pľúca a dýchacie cesty pred infekciami.

  • prevencia pred sklerózou

  • Lepšie sa metabolizujú tuky.

Kremík sa tiež pozitívne podieľa na syntéze vitamínu B1, ktorý kontroluje prenos nervových impulzov a preventívne pôsobí i v oblasti osteoporózy.


Prečítajte si tiež:

Selén - aká je jeho funkcia a najlepšie zdroje?


Nedostatok kremíku

Kremík je látka podobná vápniku a kolagénu, takže ak ho máte nedostatok, tak sa to v prvom rade prejaví na kvalite pokožky, vlasov, nechtov a neskôr na pevnosti kostí.

Nedostatok kremíku spôsobuje:

  • lámavosť kostí a osteoporózu

  • lámavé nechty a vlasy

  • suchú pokožku

  • ochorenia srdca a pľúc

Odporúčaná denná dávka kremíku

Denná dávka kremíku sa odporúča: u detí do 18 rokov – 20 až 30 mg, u dospelých – 25 až 30 mg a u ľudí nad 60 rokov – 30 až 40 mg.

Ovos

Zdroj: Shutterstock.com

Odkiaľ čerpáme kremík?

Kremík sa nachádza predovšetkým v potravinách rastlinného pôvodu. Hlavné zdroje kremíku sú cereálie, strukoviny, zelenina a z ovocia najmä banány, čierne ríbezle. Cereálie s vyšším obsahom vlákniny, napríklad ovos, sú bohatším zdrojom kremíku.


Prečítajte si aj o tomto potrebnom minerále:

Selén - aká je jeho funkcia a najlepšie zdroje?