Čítate pred spaním? Aké vybrať svetlo, aby ste si nekazili oči

Zababušíte sa večer radi s knihou pod deku a necháte sa vtiahnuť do príbehu, ktorý sa odohráva na jej stránkach? Aby ste si čítaním nekazili oči, mala by vám písmenká osvetľovať správna lampa. Aké svetlo je pre večerné čítanie najlepšie?
Aké svetlo je pre večerné čítanie najlepšie?

Aké svetlo je pre večerné čítanie najlepšie? | Zdroj: Pexels.com

Oční lekári síce večerné a nočné čítanie nevidia radi, ale ak si bez oddychu pri knihe nedokážete predstaviť zakončenie dňa, mali by ste svojim očiam vytvoriť aspoň čo najlepšie podmienky.

Pre čítanie nestačí skromné alebo tlmené osvetlenie, ktoré sa hodí napríklad pre relaxáciu alebo sledovanie filmu v televízii. Zvlášť ak sa oči čoskoro unavia, začnú páliť alebo slziť, je čas vymeniť lampu.

Spánok a modré svetlo

Keď sa odborníkov opýtate, aké svetlo je pre človeka najlepšie, nehľadajú odpoveď ďaleko. Je to denné svetlo. S vynálezom elektriny a žiarovky sa ale rytmus našich dní premenil. Môžete zostať hore, ako dlho chcete, nemusíte si kaziť oči u petrolejky, ale celkom pohodlne môžete študovať, písať, čítať alebo si prezerať displej mobilov.

Tým zároveň zaťažujete organizmus a narušujete svoj cirkadiánní rytmus. Ide o biologický rytmus s pravidelnou periódou s dĺžkou 20 až 28 hodín, kedy sa strieda aktivita s bdelosťou. Sú to vlastne biologické hodiny, ktoré riadi hypothalamus v našom mozgu. Hypothalamus je nervovou dráhou spojený so sietnicou, v ktorej je "čidlo" na svetlo a tmu. Akonáhle sa začne stmievať, telo sa pripravuje na spánok, okrem iného tým, že vylučuje hormón melatonín.

Melatonín je veľmi dôležitý pre zdravý spánok a pre regeneráciu organizmu

Melatonín je veľmi dôležitý pre zdravý spánok a pre regeneráciu organizmu | Zdroj: Pixabay.com

Vedci a rôzne štúdie upozorňujú na to, že modré svetlo, napríklad vyžarované z displeja mobilu alebo počítača, znižuje produkciu melatonínu, a preto môžeme mať problémy so spánkom. Ideálne je, ak naše oči dve hodiny pred spaním modré svetlo neuvidia. Keď už sa rozhodnete čítať si, je lepšie vziať do ruky knihu a vybrať správne osvetlenie, než si prečítať článok na počítači.


Súvisiace články:

Toto by ste mali vedieť o spánku

Fitness pre unavené oči


Najlepšia farba svetla pre čítanie

Večer si na knihu svieťte svetlom, ktoré bude dostatočne silné a zároveň príjemné. Miesto výkonu sa zamerajte na farbu svetla, ktorá je udávaná v Kelvinoch (K). Čím vyššiu hodnotu svetlo má, tým je chladnejšie (alebo takzvane modrejšie), a naopak.

Teplejšie a dožlta sfarbené odtiene svetla sa pohybujú medzi 2 700 až 3 300 Kelvinov a sú vhodné do obývačky, spálne alebo detskej izby, teda do miestností, kde relaxujete alebo čítate. Tieto žiarovky potom nájdete aj pod pojmami ako WarmWhite alebo Soft White.

Svetelné zdroje väčšinou vyžarujú svetlo v rozmedzí 3000 - 6500K

Svetelné zdroje väčšinou vyžarujú svetlo v rozmedzí 3000 - 6500K / 123led.sk | Zdroj: súkr.archív

Neutrálne svetlo alebo tiež denné biele svetlo nájdete pod označením 4 000 až 5 000 Kelvinov. Zvoľte ho do miestností, kde potrebujete byť bdelými, ako sú napríklad pracovne alebo študovne.

Správne vybrané svetlo vám môže pomôcť s prípravou na spánok alebo naopak so vstávaním. Biele svetlo organizmus prebúdza. Preto je lepšie pre čítanie pred spaním svietiť LED žiarovkami, ktoré majú 2700 Kelvinov a menej, nie sú teda studené. Aj podľa lekárov vyhovuje očiam skôr svetlo sfarbené do žlta, preto je optimálne biele teplé svetlo LED žiaroviek.

Aj pri voľbe svetla pre čítanie ale zohľadnite svoje individuálne potreby. *"Niekomu vyhovuje skôr teplý tón svetla, teda svetlo do žlta s hodnotou okolo 3 000 Kelvinov, niekomu zase denné svetlo s farbou okolo 4 000 Kelvinov. Aj preto je skvelé, keď lampička u čitateľského kresla alebo postele umožňuje meniť farbu svetla a vie svetlo tiež regulovať, je teda stmievateľná,"*vysvetľuje Lukáš Rymer, odborník na osvetlenie z LED Solution.

Správna sila svetla

Okrem farby rozhoduje o vhodnosti svetla pre čítanie tiež jeho intenzita čiže sila, ktorá sa udáva v lúmenoch (Lm). Pre večer s knihou stačí miernejšie osvetlenie než napríklad pre krájanie cibule v kuchyni. Vystačíte si s intenzitou svetla okolo 300 lúmenov, lampičky na pracovnom stole v detskej izbičke by potom mali mať radšej 500 lúmenov.

Skôr než slabšie svetlo spôsobuje podľa odborníkov napätie v očiach a ich únavu umelé, neprirodzené a príliš intenzívne svetlo. Ak si kupujete lampičku napríklad do obývačky, kde budete nielen čítať, ale budete ju používať aj ako orientačné svetlo, vyberte lampu, ktorá má prepínač intenzity svetla. Užitočná bude tiež lampička, ktorá je otočná alebo nastaviteľná, takže s ňou posvietite, kam potrebujete - príkladom je niektorá z týchto LED lámp.

Možnosť nastaviť si lampu podľa svojho nakoniec oceníte aj pri samotnom čítaní, kedy by svetlo malo na stránky knihy dopadať zozadu, prípadne zo strany. Tu sú potom konkrétne prípady LED lampičiek na čítanie, ktoré vedia regulovať intenzitu svetla.


Súvisiace články:

Toto by ste mali vedieť o spánku

Fitness pre unavené oči