Slnkom a vitamínom D proti koronavírusu? Slnečný vitamín nájdete aj v týchto potravinách!

Lekári odporúčajú posilniť imunitný systém vitamínom D alebo omega-3 mastnými kyselinami. Ich užívanie znižuje výskyt zápalov a môže uľahčiť priebeh ochorenia COVID-19.
Vitamín D je jedinečný vitamín, pretože ho získavame nielen z potravy, ale naše telo si ho dokáže samo vyrobiť pri vystavení pokožky slnečnému žiareniu.

Zdroj: Pixabay.com

"Kam nechodí slnko, tam chodí lekár," znie staré príslovie. Práve slnečné žiarenie je najväčším zdrojom vitamínu D, ktorý posilňuje imunitu.

Vitamín D je jedinečný vitamín, pretože ho získavame nielen z potravy, ale naše telo si ho dokáže samo vyrobiť pri vystavení pokožky slnečnému žiareniu.

Mnohí ľudia sa však v týchto dňoch na čerstvý vzduch nedostanú, či už z dôvodu povinnej alebo doprovoľnej karantény.

Preto niektorí lekári odporúčajú užívať rybí tuk či jesť ryby, ktoré pomáhajú s doplnením vitamínu D a omega-3-mastných kyselín, dôležitých pre správne fungujúci imunitný systém.

Ide však o dlhodobú prevenciu, navýšenie hladiny v tele môže podľa pražského Štátneho zdravotného ústavu trvať 6 týždňov až 6 mesiacov.

"Vystavovať sa slnku je prevenciou proti infekcii všeobecne, nielen koronavírusu. Je dobré ľuďom odporúčať, nech sú na vzduchu a na slnku. Keď si vitamín D doplnia, a nebudú zároveň jesť prepálené vyprážané jedlá a nezdravé tuky, bude na tom ich imunitný systém a kondícia lepšie,"povedala virologička Naděžda Sojková z Nemocnice na Bulovce pre lidovky.cz.

Podľa vedcov spôsobuje šíriaci sa koronavírus SARS-CoV-2 v organizme človeka tzv. cytokínovú búrku, kedy ľudský imunitný systém reaguje prehnane a vznikajú zápaly. Práve vitamín D má výrazné protizápalové účinky.

Keďže podľa expertov aj politikov, možno zatiaľ len ťažko odhadovať, kedy vírusová nákaza COVID-19 poľaví, je posilnenie imunitného systému namieste.

"Nedostatok vitamínu D je v našej populácii veľmi častý. Hovorí sa, že je u nás málo slnka. Vitamín D podporuje nielen imunitu, ale aj regeneráciu tkanív. Ak sa človek, ktorý má vitamínu nedostatok, koronavírusom nakazí, horšie s infekciou bojuje. Ak je človek zavretý doma, je dobré mať substitúciu vitamínu D. Žiadne štúdie v súvislosti s COVID-19 však zatiaľ nemáme, " vysvetlila praktická lekárka MUDr. Jana Klečková pre lidovky.cz.

Najlepšie zdroje vitamínu D:

  • Losos
  • Slede a sardinky
  • Olej z tresčej pečene
  • Konzervovaný tuniak
  • Vaječné žĺtky
  • Kravské mlieko

Pre vegetariánov/vegánov:

  • Hríby sušené na slnku
  • Kvasnice
  • Kakao
  • Kokos
  • Datle
  • Rastlinné tuky a oleje
  • Obilniny "umelo" obohatené o vitamín D - napr. ovsené vločky

Najlepšie zdroje omega-3-mastných kyselín:

  • mastné ryby- losos, makrela a tuniak
  • vlašské orechy
  • konopné a ľanové semiačka/oleje

TIP: Dennú dávku omega-3 mastných kyselín si splníte napríklad lyžicou mletých vlašských orechov (alebo pasty), ľanových semienok, či lyžičkou ľanového oleja.


Prečítajte si aj:

Ako si vybudovať silnú imunitu pomocou potravín?

Boj s koronavírusom: 5 pozitívnych správ zo Slovenska a Česka, ktoré vás potešia!