Intuitívne stravovanie: 5 tipov, ako jesť lepšie a zapracovať na svojom jedálničku

Intuitívne stravovanie nám umožňuje zastaviť sa a premýšľať o tom, čo a aké množstvo jeme. Vďaka uvedomeniu si, kedy a prečo jeme, a schopnosti nerušene si vychutnať jedlo, si konzumovanú stravu viac užijete, lepšie spoznáte svoje stravovacie návyky a váš jedálniček bude výživnejší a zdravší.
intuitívne stravovanie

Zdroj: Pexels.com

Život je plný stresu. Za posledný rok bolo mnoho ľudí vystavených hneď niekoľkým výzvam – pandémii a z nej vyplývajúcej práci z domu, výučbe na diaľku či tráveniu všetkého času doma s rodinou alebo naopak v izolácii.

Mnohých trápila otázka čo na obed alebo čo na večeru, pričom nakoniec jedli ľudovo povedané piate cez deviate. No ako všetkému, aj strave je nutné venovať pozornosť. Naučte sa praktizovať zásady intuitívneho stravovania.

V náročných obdobiach ľahko dochádza k situáciám, že sa jedlo namiesto výživy stáva skôr našou útechou. Stres a nervy hojíme nezdravými jedlami s prázdnymi kalóriami, ktoré máme na dosah ruky. Veľké balenie chipsov chutí skvelo a môžete vďaka nemu na chvíľu zabudnúť na strasti všedného dňa. Bezmyšlienkovité stravovanie však môže viesť k zvýšeniu hmotnosti, únave, malátnosti a ďalším nežiaducim účinkom vplývajúcim na naše zdravie,“ hovorí Susan Bowermanová, riaditeľka pre vzdelávanie v oblasti výživy.

5 tipov, ako jesť intuitívne a zapracovať na svojom jedálničku

Tip 1. Zapisujte si, čo jete

Ak ste absolvovali akýkoľvek fitness program, pravdepodobne ste dostali za domácu úlohu zapisovať si počet krokov, ubehnutých kilometrov či cvičebných sérií, ktoré ste za uplynulý týždeň zvládli. Prečo? Je to jednoduché.

Keď sledujete svoj pokrok, dokážete si lepšie uvedomiť svoje úspechy, ale aj nedostatky, na ktorých je potrebné zapracovať. Ak si budete viesť stravovací denník, môže vám pomôcť otvoriť oči.

Pripomenie vám aj tých desať keksov, ktoré ste si dopriali po obede či dupľu štuchaných zemiakov, ktorú ste mali na večeru. Pokiaľ si budete zapisovať, čo, kedy a prečo jete, ľahko odhalíte zlozvyky, ktorým sa máte v budúcnosti vyhnúť.

Tip 2. Zastavte sa

Pristihnete sa často v situácii, že sa len tak pozeráte do chladničky či špajze bez toho, aby ste hľadali čokoľvek konkrétne? Možno si v tej chvíli dokonca hovoríte, prečo ste vôbec do tej kuchyne išli.

Než si však vezmete nejaké jedlo, zastavte sa a spýtajte sa sami seba: „Prečo teraz jem?“ Je možné, že vás do kuchyne nepriviedol hlad, alebo nuda, zlosť či únava.

Ak sa zastavíte a zamyslíte, možno si uvedomíte, že jedlo nie je riešením problému. Nájdite si iné spôsoby, ako bojovať s týmito pocitmi. Vyskúšajte prechádzku, zavolajte priateľom alebo si urobte šálku čaju.

Tip 3. Len jedzte

Dni bývajú často hektické a uponáhľané. Niet potom divu, že rovnako pristupujete aj k jedlu. Vo svete plnom rozptýlenia sa jedlo často využíva ako príležitosť venovať sa iným aktivitám – sledovaniu televízie, odpovedaniu na e-maily alebo surfovaniu na internete.

Všetky tieto rušivé elementy vám znemožňujú pozorne sledovať, čo a aké množstvo zjete. Pokiaľ si vyhradíte čas určený len na jedlo, budete schopní si lepšie ustrážiť konzumované množstvo a aj si pripravené jedlo viac vychutnať, či už ho budete jesť sami alebo s rodinou.

Tip 4. Zapojte svoje zmysly

Pri jedle je často ťažké sústrediť sa. Hlavou vám letia myšlienky na to, čo všetko je potrebné ešte v daný deň urobiť a stihnúť. Doprajte svojmu telu aspoň 20 minút, kedy sa budete venovať výhradne tomu, čo máte na tanieri.

Prebuďte svoje zmysly a vnímajte vôňu, chuť, farby, textúru a zvuky jedla. Vďaka vedomej konzumácii si každé sústo vychutnáte oveľa viac a zároveň vás uspokojí aj menšie množstvo jedla.

Tip 5. Neprejedajte sa

Stáva sa vám, že si doprajete porcie, po ktorých si musíte povoliť opasok či gombíky na nohaviciach? Jete viac cez sviatočné príležitosti?

Hoci bývajú vzácne, mnoho ľudí si tento zvyk prenáša do každodenného života a jedia, kým nie sú úplne plní, namiesto toho, aby len zahnali hlad a doplnili nevyhnutné palivo.

Zmena takýchto návykov môže byť náročná najmä pre ľudí, ktorí boli vychovaní tak, že za každú cenu musia porciu dojesť a nemôžu plytvať jedlom.

Začnite znížením porcií a riaďte sa radami niektorých odborníkov, ktorí odporúčajú nechať na tanieri aspoň jedno nedojedené sústo. Jedzte pomaly a vedome. Sledujte, kedy zmizne pocit hladu a v tej chvíli prestaňte jesť.