Vedci identifikovali takmer 300 génov, ktoré ovplyvňujú ženskú plodnosť! Odkladanie rodičovstva môže byť závod s časom, upozorňujú

Do rozsiahleho výskumu sa zapojilo 180 inštitúcií z celého sveta, vrátane českých vedcov z Ústavu živočíšnej fyziológie a genetiky Akadémie vied ČR. Štúdia publikovaná v prestížnom časopise Nature identifikovala 290 génov, po ktorých poškodení predčasne starnú vajíčka, a teda predčasne nastupuje menopauza a končí plodnosť ženy.
gény, ktoré ovplyvňujú ženskú plodnosť

Zdroj: Pexels.com

Predčasné starnutie vajíčok a predčasný nástup menopauzy

Výsledky prinášajú nielen nové potenciálne ciele liečby neplodnosti, ale aj zlepšenie predpovede nástupu skorej menopauzy u žien.

Do rozsiahleho výskumu sa zapojilo na 180 inštitúcií z celého sveta, vrátane českých vedcov z Ústavu živočíšnej fyziológie a genetiky Akadémie vied ČR.

" Táto štúdia preukázala, že väčšina popísaných génov súvisí s bunkovými procesmi pri zistení poškodenia DNA a pri ich následnej oprave. Poškodenie DNA je vcelku bežný jav a v bunkách existujú enzýmy, takzvaní strážcovia, ktorí poškodenie odhalia, a to sa následne opraví. Neopravené poškodenie DNA ale môže viesť k vývojovým poruchám alebo k zániku oplodnených vajíčok, teda embryí, a k neplodnosti, "vysvetľuje spoluautorka publikácie Lucie Knoblochová z Ústavu živočíšnej fyziológie a genetiky AV ČR.

Ak sa takéto poškodenia DNA v embryu objavia, "strážcovia"- enzýmy privolajú na pomoc ďalšie enzýmy, ktoré sú schopné poškodenie opraviť. Zároveň embryo pozastaví niektoré ďalšie funkcie, aby bolo na opravu dosť času.

"To je, ako keď sa v stroji zlomí jedno koliesko. Je dobré celý stroj zastaviť, než niekto zlomené koliesko opraví alebo vymení, a potom sa stroj zase môže spustiť. Keby sa stroj nezastavil a pracoval ďalej aj s poškodeným kolieskom, môže sa postupne a nenávratne celý zničiť, " vysvetľuje analógiu bunkových procesov česká vedkyňa.

Ak v embryu jeden z týchto strážnych enzýmov CHK1 či CHK2 chýba, embryo poškodenie DNA neobjaví a vyvíja sa ďalej aj s chybnou DNA. Tak môže dôjsť k nenávratným zmenám a zániku embrya, teda k neplodnosti.

Neplodnosť je stále väčším problémom

Neplodnosť sa stáva v spoločnosti stále väčším problémom. Ženy sa narodia so zásobou vajíčok, ktoré počas dospelosti postupne dozrievajú a vylučujú sa formou ovulácie.

Ich počet je však obmedzený a po vyčerpaní tejto zásoby nastupuje menopauza.

"Genetická celistvosť ľudských vajíčok klesá so stúpajúcim vekom a prirodzená plodnosť žien ustáva približne 10 rokov pred nástupom menopauzy," približuje príčiny neplodnosti vo vzťahu k veku vedkyňa.

Kým za posledných 150 rokov sa zdvojnásobila dĺžka života ľudí, doba nástupu menopauzy u žien zostáva stále rovnaká, okolo 50 rokov.

Prečítajte si aj:

Pálčivý problém s neplodnosťou: hlavné príčiny a vinníci