Pôvodcom nadváhy a ochorení sú sacharidy a nie tuky

„Tuk nás robí tučnými a chorými!“ tento výrok odborníkov na výživu sa vpísal do dejín. Tisícky spotrebiteľov s dôverou prešli na nízkotučnú stravu a tým sami padli do tukovej pasce. Ako veľký Bluff, nazval tento výrok koncom 70tich rokov nemecký časopis Der Spiegel čo bol predvoj diskusií o výžive v súvislosti s tukmi. „Fette Lügen“ (tučné klamstvá) titulok časopisu Die ZEIT v jednej z recenzií z roku 2002.

Autor: Katarina Grich, nutričný poradca

Dnes vieme, že pôvodcom nadváhy a civilizačných ochorení ako cievna mozgová mŕtvica, srdcový infarkt a cukrovka, sú sacharidy a nie tuky. Prostredníctvom množstva štúdií je medzičasom dokázané, že čím viac zaraďujeme do jedálnička sacharidy a odtučnené produkty tým vyššia je hladina obávaného LDL-cholesterolu. Na vine je príliš veľa škrobov, medzi ktoré patria aj tie, ktoré sa pridávajú do light produktov miesto vyňatého tuku, ktoré vedú k tomu, že sa nespotrebované, prebytočné sacharidy premieňajú na tuky a tie sa ukladajú do tukových zásob tela.

Nový pohľad na tuky

Moderný prístup spoločností pre výživu sa opiera o výsledky štúdií, ktoré zverejnili už v roku 2002 WHO - Svetová zdravotnícka organizáciaa FAO - Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo v knihe Annals of Nutrition & Metabolism „Nie je dokázaná žiadna súvislosť s konzumáciou potravinových tukov a nárastom hmotnosti u európskeho obyvateľstva! taktiež „Nie je dokázaný žiadny súvis medzi konzumáciou tukov a rizikom srdcového infarktu, mozgovej mŕtvice alebo koronárnych srdcových ochorení!“

Nielen nespočetné štúdie ale i realita stále a znova dokazujú, že ľudia konzumujúci odtučnené potraviny, majú len slabé úspechy spojené s redukciou hmotnosti.

Vedci dokonca poukazujú na konzum odtučnených potravín, ako možný dôvod neplodnosti žien. Odtučnené potraviny ako polotučné mlieko, nízkotučný jogurt alebo ostatné Light-porukty so zníženým obsahom tuku, majú negatívny vplyv na plodnosť žien, pretože im chýbajú látky rozpustné v tukoch. Ženy, ktoré konzumovali viac ako dve porcie light - produktov denne, vykazujú o zvýšené riziko dysfunkcie vaječníkov o 85%. U žien, ktoré si dožičili minimálne jednu porciu denne, jedlo bohaté na tuky, vykazujú zníženie rizika o 27% v porovnaní s priemerom. Vedci radia ženám, ktoré chcú otehotnieť, aby siahali po plnotučnom mlieku alebo zmrzline, ale celkové množstvo kalórií treba držať v merku. Naznačuje to štúdia, pri ktorej vedci Harvard School of Health vyhodnotili dáta 18.000 žien medzi 24 a 42 rokov. Ženy, ktoré sa zúčastnili na takzvanej Nurses’ Health Study II sa pokúšali medzi rokom 1991 a 1999 otehotnieť.

Vo svete preráža nový trend: na rozdiel od doporučovaných 55% sacharidov a 25-30% tukov, riadiť sa LOGI (Low Glycemic Index)- pyramídou Harvardskej univerzitnej kliniky, kde miesto potravín bohatých na škroby ako obilniny, cestoviny a ryžu vystriedali ovocie, šaláty a bez-škrobová zelenina pripravená s kvalitnými olejmi, ako základ výživy. Pri užívaní tukov výhradne vo forme nenasýtených mastných kyselín, ako napríklad ľanový, olivový, repkový olej alebo v druhoch rýb s vysokým podielom linolenovej kyseliny, sa zlepšujú hodnoty tukov a cukrov v krvi. Na rozdiel od sacharidov stabilizujú hladinu krvného cukru a brzdia apetít na sladké a dodatočne zásobujú telo energiou. Správne tuky nevedú k nadváhe, ale majú za následok zdravie a vitalitu.

Voľba s rozvahou

Na tému tuky ešte s istotou nebolo povedané posledné slovo. Je však isté, že tuky sú lepšie ako ich povesť. Výživové stratégie, ktoré si zakladajú na príjme potravín so zníženým obsahom tuku v prospech sacharidov, sú zastarané a majú množstvo negatívnych následkov na zdravie.

Späť k prírode

Dodnes nemáme k dispozícii hodnotnú štúdiu, ktorá dokazuje, ako sa má človek stravovať. Preto práve v tejto oblasti existujú mnohé odporúčania pre diéty, ktoré si z časti dokonca úplne odporujú.
Aby sa zistila správna výživa pre človeka, má zmysel pozrieť sa na to, ako sa človek stravoval v minulosti. Metabolizmus je v našich génoch naprogramovaný. Pre rôzne potraviny musia byť vytvorené rôzne enzýmy a hormóny, aby mohlo dôjsť k správnej premene látok. Táto tvorba je vopred určená našimi génmi.

Naši predkovia, lovci a zberači, prešli každý deň asi 20 až 25 km, čo bolo vždy spojené so získavaním potravy. Vtedajšia potrava pozostávala zo 60 % až 65 % zo živočíšnych bielkovín, pre človeka také dôležité sacharidy boli nedostatkovým tovarom. A preto je viac ako rozumné brať do úvahy genetický program človeka, a to dostatočného príjmu tukov v živočíšnej aj rastlinnej forme, k čomu však nepatrí nadmerný konzum industriálne upravených transmastných tukov (sladkosti, pizza, hranolčeky), ktoré sa vo voľnej prírode nevyskytujú!

Textová Inzercia

Prevencia hemoroidov a ochorení konečníka

Myslíte si, že tento článok nie je pre vás? Je to omyl. Voči vzniku hemoroidov nie je nikto imúnny.

Darček pre ženu

Kombinácia vitamínov pre ženu. Ideálny darček na vianoce.

Darček pre muža

Kombinácia vitamínov pre muža. Ideálny darček na vianoce.

AVITA

Zdravie je všetko a bez zdravia je všetko ničím. Darujte svojim blízkym vysokokvalitné výživové doplnky v štýlovom balení.