Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Večne bez energie? Máme pre vás 5 tipov, ako to zmeniť

Vyzeráte ráno ako zombie a v duchu sa sami seba pýtate, ako len zvládnete tento deň? Poďte pekne po poriadku zmeniť svoje návyky, životný štýl i prístup. Možno vás inšpiruje i táto denná rutina.

Každý sme iný, každý vedieme aj iný život, máme rôznu prácu i životný štýl. No napriek tomu verím, že mnohí z vás dokážu aspoň jednu z nasledujúcich vecí u seba zmeniť a spraviť tak niečo pre svoje zdravie.

1. Vycvičte sa na pravidelný režim

Kedysi som aj ja patrila k tým jedincom, ktorý dokázali prespať pol dňa a nikdy nemali dosť. Že by som však vtedy mala viac energie nemôžem povedať. Skôr naopak. A ani deň som si nevedela užiť tak naplno. Dnes je však všetko inak, naučila som svoj organizmus na pravidelnosť. Či je pracovný deň alebo víkend, budím sa v približne rovnaký čas i bez budíka. Zisťujem, že niekedy mi postačí i menej hodín spánku a som plná energie. Stačí chodiť spávať každý deň v približne rovnaký čas.

Takáto pravidelnosť má totiž vplyv i na hormóny v tele, ktoré majú pod kontrolou to, v akej nálade či kondícii sa každé ráno prebudíte. Tak sa im snažte nerobiť často "šoky" a uvidíte, že vám to pozitívne oplatia.


Prečítajte si tiež:

5 vecí, ktoré zmeniť, ak si chcete zlepšiť kondíciu


2. Nikdy nevynechajte raňajky

Pre niekoho je spánok dôležitý až tak, že je ochotný obetovať kvôli nemu aj čas určený na raňajky. Chyba!

Polhodina spánku navyše vám ani zďaleka nepomôže tak ako výživné raňajky, ktoré si vychutnáte v pohode.

Už niekoľko rokov som si zvykla na svoju raňajkovú rutinu. Každé ráno sa na ňu teším a vždy vstanem tak, aby som jedlo mohla zjesť, nie do seba nahádzať. Aj keby som sa nemala stihnúť namaľovať, no a čo? Radšej sa dobre najem.

Najlepšie na ráno sú ovsené vločky, ovsené kaše s ovocím či vajíčka so zeleninou, z ktorých budete ešte dlho čerpať energiu.

3. Naučte sa ráno športovať

Kedysi som bola schopná trénovať len popoludní a večer. Ak sa náhodou niečo takéto vyskytlo doobeda, dosť som pri tom "zomierala".

I keď sa hovorí, že niekto je ranné vtáča a niekto zase nočná sova, nie je to zase tak pevne geneticky dané, aby sa s tým nedalo nič nerobiť.

Skúste svoje časy tréningov posúvať na skoršiu hodinu, spočiatku napríklad cez víkendy a voľné dni na doobedňajšie hodiny. Ak už budete mať pocit, že to dávate, odvážte sa na šport aj skoro ráno predtým, ako vyrazíte do práce. Nielen, že vám to dodá energiu a disciplínu na všetko ostatné, takisto sa vám zlepšia celkový výkon a výdrž, keď naučíte telo makať i v nekomfortnej zóne.

Ranný šport

Monika Kusendová | Zdroj: súkr.archív

4. Majte okolo fajn ľudí a v sebe nadhľad

Jasné, každý má tých svojich "vyvolených", ktorí vedia zdvihnúť tlak na počkanie, zamraziť úsmev na tvári alebo pomôcť objaviť svoje skryté zlé Ja. Ale určite máte vo svojom okolí aj takých kolegov, priateľov, s ktorými si rozumiete, tešíte sa na spoločný obed či rôzne interné žartíky.

Takže je len na vás, či budú vaše myšlienky patriť prvej alebo druhej skupine ľudí.

Osobne si vždy poviem, že na negatívne veci nemám čas ani náladu a je rozhodnuté. A ak sa k niečomu takému schyľuje, verím v dobré konce. Verte, väčšinou prídu, lebo všetko je v hlave.

5. Posvieťte si na jedálniček a zvážte výživové doplnky

Sme to, čo jeme. Je to pravda. Aké "palivo" do seba dávame, tak budeme fungovať. Nastavte si taký jedálniček, aby v ňom nič nechýbalo, ale ani nič nebolo navyše. Myslite na všetky zložky stravy - zdravé tuky, bielkoviny, sacharidy a všímajte si, čo robia s vaším telom. Prispôsobte ich množstvo svojim potrebám, práci, prípadne športu. Nepreháňajte to s jednoduchými cukrami, rýchlym občerstvením a takisto ani mäso nemusíte mať na tanieri každý deň.

No niekedy ani zdravá vyvážená strava nepokryje všetky požiadavky organizmu. Najmä ak máte náročný životný štýl.

Najčastejšie ľudia trpia deficitom týchto potrebných látok - vitamín C, horčík, železo, kyselina listová, zinok, omega - 3 mastné kyseliny. Dopĺňať ich formou výživových doplnkov je často účinnejšie ako by ste si mohli myslieť.


Prečítajte si aj tento článok:

5 vecí, ktoré zmeniť, ak si chcete zlepšiť kondíciu