Vedci vyvinuli laser tisíckrát tenší ako ľudský vlas! Má pomôcť pri liečbe rakoviny a Alzheimerovej choroby

Vedcom sa podarilo vyvinúť nový druh miniatúrneho lasera, ktorý by mohol byť implantovaný do živých tkanív bez toho, aby v nich spôsobil poškodenie. Nanolaser by tiež mohol prispieť k lepšej diagnostike chorôb a k novej liečbe neurologických porúch.
vedci vývoj lasera

Zdroj: Pixabay.com

Nový nanolaser vyrobený zo skla

Vedci už dlhší čas skúmajú spôsoby, ako využiť svetlo pre zlepšenie liečby pacientov.

Medzi ne patria rôzne formy laserovej terapie, kedy sa napádajú rakovinové bunky, odstraňuje sa choré tkanivo z citlivých oblastí, alebo sa likvidujú toxické mozgové proteíny, ktoré môžu viesť k vzniku Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby.

Lasery majú tiež veľký potenciál ako nástroj na zisťovanie rakoviny a iných chorôb.

Nový nanolaser, ktorý vyvinuli vedci z univerzít Northwestern a Columbia, je biologicky kompatibilný, a vyrobený prevažne zo skla. Jeho hrúbka je medzi 50 až 150 nanometrov, takže je asi tisíckrát tenší ako ľudský vlas.

Vo vývoji laserov sa v posledných rokoch síce dosiahol pokrok, ale väčšina zariadení vo všeobecnosti používa ultrafialové svetlo, ktoré podľa vedcov nie je vždy ideálnym riešením.

Prostredia, v ktorých by sa nanolasery mohli dať použiť, sú totiž vysoko citlivé na poškodenie ultrafialovým žiarením a ich neefektívnym používaním vzniká aj prebytočné teplo.

Konverzia fotónov

Tím vedcov preto pri vývoji nového nanaolasera využil proces známy ako konverzia fotónov, pri ktorom sa fotóny s nízkou energiou absorbujú a nasmerujú sa do jedného fotónu s vyšším energetickým výkonom.

Vedci pritom zmenili nízkoenergetické biologicky kompatibilné infračervené fotóny na viditeľné laserové lúče.

Štúdia vedcov, publikovaná v žurnále Nature Materials uvádza, že nový nanolaser si môže nájsť uplatnenie vo vnútri tela a má potenciál na liečbu neurologických porúch alebo diagnostiku rôznych ochorení.