Z cestovín nepriberiete, ak budete jesť tie správne!

Milujete cestoviny, no po ich konzumácii sa cítite, ako keby ste zhrešili? To už nemusíte, cestoviny organizmu prospievajú. Poradíme vám, aké cestoviny a v akom množstve môžete zjesť aj v prípade, že si chcete ustrážiť svoju štíhlu postavu.
Cestoviny a chudnutie
Zdroj foto: Shutterstock.com

Koľko si ich dopriať a čo nášmu telu dodajú?

Medzi najzdravšie cestoviny patria určite celozrnné výrobky, ktoré obsahujú celé pšeničné zrná. Niektoré výrobky sú dokonca obohatené o omega-3 mastné kyseliny a ďalšiu vlákninu. Takéto cestoviny si rozhodne môžete raz denne dopriať a nielen, že z nich nepriberiete, ale zdravo sa najete.

Ideálna porcia, ktorá ustráži vaše kilá, je asi šálka uvarených celozrnných cestovín (cca 150 g) čo zodpovedá plnej hrsti cestovín pred ich uvarením. Takéto množstvo pokryje asi 25 % odporúčannej dennej spotreby vlákniny. Pri cestovinách vo všeobecnosti ani tak nevadí, či si dáte cestoviny z bielej múky alebo celozrnné, ale veľkosť porcie. Tú si preto vždy ustrážte.


Prečítajte si tiež:

Pripravte si túto cestovinovú pochúťku s hubami

Zvyšujú výkonnosť

Mnohí zástancovia štíhlych tiel zatracujú sacharidy, pričom práve tie majú v našej výžive nezastupiteľné miesto. Bez sacharidov sa často cítime unavení, pomalí a nesústredení. Sacharidy v cestovinách sú ako palivo pre telo - dodajú mu správnu energiu a pôsobia priaznivo aj na mozgovú činnosť. Po ich konzumácii sme teda v práci alebo vo posilňovni oveľa viac výkonnejší.

Vhodné i pri diétach

Cestoviny teda pokojne môžeme zaradiť aj do nášho diétneho jedálnička. V kombinácii so zeleninou, rybami a mäsom sú jeho výborným spestrením. Pozor by sme si mali dávať pri výbere omáčky na cestoviny, aby nebola príliš tučná či sladená. Pozor aj na množstvo syra! Tiež sa neodporúča konzumovať cestoviny večer, kedy naše telo spaľuje menej.

A čo sa týka výberu cestovín, ak si chcete udržať líniu, radšej zvoľte tie bezvaječné, pretože tie vás nasýtia na dlhšiu dobu vďaka bohatstvu bielkovín a neobsahujú škodlivý cholesterol.

Tieto pri diéte radšej nie!

Plnené tortellini či ravioli sú chuťovo síce bohatšie, ale o to aj kalorickejšie, čiže ak chcete schudnúť, týmto druhom sa radšej vyhnite.

Kde majú svoj pôvod?

Legendy hovoria, že cestoviny priniesol do Talianska Marco Polo až v 13. storočí po svojej ceste naprieč Ďalekým východom. Zdá sa však, že to boli práve Etruskovia, ktorí už v štvrtom storočí pred naším letopočtom vyrábali a konzumovali cestoviny. Svedčia o tom hrobky Etruskov, v ktorých je znázornený proces pripomínajúci výrobu cestovín a v ktorých sa našli aj špeciálne náradia.

Cestoviny – rezance boli obľúbené aj v Číne, a to už v období 3000 rokov pred Kristom. Konzumovali ich však aj Gréci a dokonca sa vraví, že to bol práve grécky boh Vulkán, ktorý zostrojil zariadenie na výrobu dlhých rezancov – špagiet. 


Pozrite si aj tento typ:

Spravte si cestoviny s hubami