Biele krvinky ako zbraň proti rakovine? V prelomovom experimente vedci upravili ich dedičnú informáciu a liečili pacientov s rakovinou v pokročilom štádiu

Nová, revolučná technika génového inžinierstva, dovoľuje zasiahnuť do dedičnej informácie hneď na niekoľkých presne určených miestach naraz, a tým otvára pre liečbu rakoviny úplne nové možnosti.
vedci cielene upravili dedičnú informáciu bielych krviniek pri liečbe rakoviny

zdroj: med.upenn.edu | Zdroj: Pixabay.com

Štúdia publikovaná v americkom vedeckom časopise Science opisuje nasadenie revolučnej techniky génového inžinierstva u troch pacientov s rakovinou v silne pokročilom štádiu.

Jeden pacient bojoval so sarkómom, zostávajúci dvaja mali ťažkú leukémiu vzdorujúcu tradičným spôsobom liečby.

Na prvý pohľad nevyzerá výsledok tímu vedcom pod vedením imunológa Carla H. Juna z Pensylvánskej univerzity ako prelomový.

Pacient sa sarkómom za niekoľko mesiacov po liečbe zomrel a zdravotný stav pacientov s leukémiou sa zhoršil.

"Naša štúdia si nekládla za cieľ vyliečiť rakovinu. Najprv sme potrebovali zistiť, či sú naše plány vôbec reálne a či to bude pre pacientov bezpečné," vysvetlil imunológ.

Revolučná technika otvára nové možnosti

Nová, revolučná technika génového inžinierstva CRISPR-Cas9, dovoľuje zasiahnuť do dedičnej informácie hneď na niekoľkých presne určených miestach naraz, a tým otvára pre liečbu rakoviny úplne nové možnosti.

Okrem "nastrelenia" nových génov do dedičnej informácie bielych krviniek, dovoľuje tiež** cielenú blokádu génov, ktoré bielym krvinkám boj s rakovinovými bunkami sťažujú.**

Väčšina zhubných nádorov totiž bujnie aj v dôsledku toho, že ich imunitný systém pacienta toleruje.

Vedecký tím v prelomovom experimente odobral T-lymfocyty trojici ťažko chorých pacientov a pomocou techniky CRISPR-Cas9 vystrihol z dedičnej informácie takto získaných buniek dva gény.

Namnožené T-lymfocyty s upravenou dedičnou informáciou následne vedci vrátili do krvného obehu pacientov a sledovali reakcie organizmu chorých pacientov.

June a spol. sa pri experimente obávali, či T-lymfocyty nezmenili už natoľko, že v nich imunitný systém dobrovoľníkov nespozná vlastné bunky, a pokúsi sa ich likvidovať.

K tomuto predpokladu nakoniec nedošlo, a práve naopak, modifikované bunky si v tele pacientov počíňali veľmi dobre.

Pri všetkých troch liečených pacientoch už rakovina postúpila tak ďaleko, že nemali reálnu šancu na uzdravenie. Pacientovi so sarkómom sa nádor napriek tomu na prechodnú dobu zmenšil.

Klinický test jasne preukázal bezpečnosť liečby, odhalil však aj jej rezervy. CRISPR-Cas9 neodviedol perfektnú prácu na všetkých T-lymfocytoch.

Niektorým bunkám zostali na povrchu prekážajúce bielkoviny, pri iných sa nepodarilo vystrihnúť potrebný gén, a ich reakcia bola tak slabá. V ďalších klinických skúškach vedecký tím dúfa v oveľa lepšie výsledky.

Prečítajte si tiež:

Nová diagnostika rakoviny hrubého čreva a konečníka z krvi pacienta!

Prvé príznaky rakoviny sa môžu objaviť už desaťročia pred diagnózou!