Tieto techniky zredukujú váš stres až o 50 %

V dnešnom hektickom svete sa každý z nás za niečím ponáhľa a stres je naším každodenným spoločníkom na cestách. Či už sa stresujeme v práci alebo doma, nášmu zdraviu to vôbec neprospieva. Poznáme techniku, s ktorou sa s tým rýchlo a ľahko vysporiadate.
Vystresovaná žena na zemi
Zdroj foto: Shutterstockcom

Krok č. 1 – odpojte sa od sveta

Ako prvé by ste mali vypnúť a „odpojiť“ sa od silných rozptýlení a stresových faktorov, ktoré sú vo vašom okolí. Eliminovaním vonkajších podnetov ako hlučnosť, jasné svetlá či dokonca tesný odev, znížite napätie a tlak na vaše telo a myseľ. Ak dosiahnete stav izolácie od vonkajšieho sveta čo i len na krátky čas, môže to mať pozitívny účinok na vašu srdcovú frekvenciu. Zároveň vám to dodáva priestor na rozširovanie vedomia a umožňuje tak zlepšiť reflexnú schopnosť jedinca. Keď sa zbavíme stresových podnetov, nadobličky budú produkovať nižšie koncentrácie stresových hormónov – kortizolu a adrenalínu. Keď sa hladina týchto hormónov v krvi vráti na normálnu úroveň, nervový systém sa tak opäť naštartuje a uvedie telo a myseľ do pokojného štádia.  

Vyskúšajte toto: vypnite si telefón, zatvorte dvere a robte najbližších 5 minút len to, vďaka čomu sa uvoľníte. Dajte sa do pokoja a sústreďte sa len a len na seba. Eliminujte všetky okolité rozptýlenia a zamerajte sa len na svoj vnútorný emocionálny svet.   

Krok č. 2 – dýchajte

Viaceré vedecké štúdie dokázali súvislosť medzi napätím a dýchaním. Ukázalo sa, že keď je niekto pod značným napätím, dochádza u neho k plytkému dýchaniu a dýchavičnosti. Krátke dýchanie spolu s rýchlym tepom môže mať za následok zvýšenie krvného tlaku, hromadenie toxínov v tele a hormonálnu nerovnováhu. Ľudia, ktorí sú v strese si častokrát ani neuvedomujú svoje dýchanie a ľahko to môže viesť ku strate schopnosti dýchať. Pokojné dýchanie je preto nevyhnutné pre znižovanie rizík, ktoré plynú z pôsobenia mnohých stresových faktorov v našom okolí.

Vyskúšajte toto: skúste si 3 hlboké a pomalé nádychy nosom a výdychy ústami. Dbajte na to, aby ste nezabudli používať bránicu.   

Krok č. 3 – pozorujte, všímajte si

Ukázalo sa, že naša schopnosť pozorovať je ovplyvnená našimi predsudkami a rovnako aj stresom, ktorý nás zaťažuje. Je preto dôležité vedieť sa odpojiť od vonkajších rušivých podnetov, naučiť sa správne dýchať  a to nám umožní lepšie a jasnejšie pozorovať našu myseľ a emócie. Sledovať naše telo v uvoľnenom stave môže odhaliť nové skutočnosti, ktoré sme si dovtedy ani nevšimli. Napríklad, že naše držanie tela je asymetrické.

Vyskúšajte toto: pozorujte svoje telo od hlavy až po päty najmenej 60 sekúnd. Pozorne si všímajte, či sa s vami niečo deje. Sú vaše ramená sklesnuté? Škúlite?  

Krok č. 4 – povedzte to nahlas

To, čo ste postrehli pozorovaním, si nenechávajte pre seba, ale povedzte si to nahlas. Tým, že k svojmu vnímaniu pripojíte aj slová, dodáte celému procesu spoľahlivosť, dôveru a akúsi zodpovednosť.

Vyskúšajte toto: povedzte si nahlas, čo ste si na sebe všimli. Napríklad: „Všimol som si, že moje dýchanie je plytké a päste sú zaťaté.“ Alebo: „Všimol som si, že moje brucho a hrudník sú uvoľnené.“

Krok č. 5 – dajte to do poriadku

Tento krok vás vyslovene vedie k vykonaniu nejakej akcie. Ak ste si všimli, že sú vaše päste zaťaté, môžete to napraviť tým, že svoje ruky uvoľníte. Ak ste spozorovali, že vaše nohy sú pri stoji mierne pokrčené a uvedomujete si, že to značí zraniteľný postoj, narovnajte sa a nájdite v stoji rovnováhu a vzpriamenosť.

Vyskúšajte toto: po pozorovaní si nájdite ešte krátky čas na to, aby ste si svoje postrehy uvedomili a napravili ich. Sú vaše ramená sklesnuté? Narovnajte ich!

Krok č. 6 – zapojte svoju predstavivosť

Tento šiesty krok je akýmsi mentálnym opakom k piatemu kroku. Predstavte si svoje nové „JA“ po tom, ako ste napravili všetky nezrovnalosti, ktoré ste si na sebe našli. Chemické látky vyrobené v pamäti môžu byť spolu s týmto typom vizualizácie terapeutické a posilňujúce. Ak toto budete robiť pravidelne, môže sa zlepšiť váš imunitný systém a odstrániť sa akýkoľvek zápal v tele.  

Vyskúšajte toto: nájdite si minútku alebo dve na to, aby ste si predstavili seba samého, svoje telo a myseľ v novom stave, do ktorého ste sa vďaka predchádzajúcim krokom dostali.

Krok č. 7 – reštartujte sa

Siedmy krok slúži len na akési zhrnutie toho, aký by ste teraz mali byť:

  • Odpojený od stresových faktorov
  • Mať pripravené telo na vnútorné pozorovania
  • Vedieť spoznať aspekty nášho tela a mysle
  • Vykonať konštruktívne úpravy na tom, čo ste spozorovali
  • Predstaviť si seba samého v novom a lepšom svetle

Vyskúšajte toto: po celom cvičení ostáva už len jediné – určite si najvyššiu prioritu a zamerajte sa na ňu.


Prečítajte si aj: Môže stres zvýšiť riziko vzniku rakoviny?