Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Aký vplyv má beh na ľudský organizmus? - 3. časť

Seriál
Niet pochýb o tom, že pohyb je zdravý a bez pravidelnej fyzickej aktivity možno o vyváženom životnom štýle hovoriť len ťažko. Keby ste ale pátrali po tom, ktorý zo športov má najlepší a najväčší vplyv na zdravie a fyzickú kondíciu, prišli by ste na to, že je to práve behanie.
vplyv behu na orgnizmus
**Najprirodzenejším pohybom pre človeka je obyčajná vzpriamená chôdza,** ktorou sa líšime od živočíchov a beh je potom jej ďalším stupňom. Z hľadiska evolúcie sú ľudia lovci a zberači a práve vďaka behu si zabezpečovali prísun potravy po celý rok. Aby človek ulovil zviera, musel byť rýchly a vrtký a hoci dnes bežne zvieratá nelovíte, bežecké schopnosti driemu v každom z nás. **Beh je teda zakódovaný v našej genetickej výbave** a nezostáva, než v sebe tieto gény behaním prebúdzať.

Pozrite si aj predchádzajúcu časť nášho seriálu:

Aké oblečenie zvoliť na beh - 2. časť

Takto nám môže pomáhať

benefity behania

Existuje takmer nekončiaci zoznam benefitov bežeckého tréningu.

  • posilňuje kardiovaskulárny systém
  • zlepšuje činnosť srdca a výkonnosť pľúc
  • posilňuje svaly dolných končatín
  • spevňuje stred tela
  • vďaka väčšiemu prísunu kyslíka zvyšuje výkonnosť mozgu
  • napomáha tvorbe a aktivácii neurónovej siete v mozgu
  • zlepšuje pamäť a schopnosť učenia
  • odbúrava prebytočné tukové bunky
  • znižuje riziko rakoviny, hypertenzie aj cukrovky
  • upevňuje funkciu imunitného systému
  • znižuje obsah cholesterolu v krvi
  • prekrvuje a vyživuje pokožku
  • má nezanedbateľnú úlohu vo vyrovnávaní sa so stresom

Beh aj lieči a pôsobí preventívne

Behanie pomáha v liečbe už vzniknutých ochorení, ako je práve hypertenzia, diabetes alebo obezita, ale funguje aj ako ich prevencia. V západnej kultúre umiera najväčšie percento populácie na ochorenie srdca a pľúc a na komplikácie, ktoré sú s nimi spojené a práve behanie má schopnosť srdcovo - cievne i dýchacie ústrojenstvo posilňovať a tým takéto riziko minimalizovať.

Treba si dávať pozor aj na riziká

Na svete bohužiaľ neexistuje všeliek, ktorý by bol vhodný pre všetkých. Ani behanie preto nemožno odporúčať úplne každému bez rozdielu. Riziká behania plynú predovšetkým z nevhodne zvoleného tempa behu, jeho dĺžky, nerozumne vybraného terénu, nedostatočne odpruženej obuvi, ale aj z preceňovania vlastných schopností, neznalosti a neopatrnosti.

Bežecký tréning nie je príliš vhodný pre tých, ktorí majú vážne problémy s pohybovým aparátom - beh totiž veľmi zaťažuje kĺby i chrbticu a napríklad ľudia s veľkou nadváhou behom svoje členky, kolená aj chrbát namáhajú príliš.

Ak máte problémy so srdcom, krvným obehom alebo dýchaním, mali by ste svoje bežecké úmysly konzultovať s lekárom – špecialistom, ktorý zváži vhodnosť takého pohybu. Ak sa aj cez zdravotné obmedzenia pre behanie rozhodnete, určite sa neprepínajte, netrénujte v príliš rýchlom tempe a nechávajte si vždy dostatok času pre regeneráciu.

Behať môže v zásade každý, ale vždy je nutné vziať do úvahy aktuálnu kondíciu a zdravotný stav.

problémy pri behaní
### Behanie vás zmení

Behanie pôsobí na zdravie aj nepriamo, a to tak, že vďaka behu prehodnotíte svoje priority a začnete o svojej kondícii uvažovať inak. Tiež je menej pravdepodobné, že si po niekoľkých ubehnutých kilometroch budete chcieť dať sviečkovú s knedľami - je dokázané, že ľudia, ktorí začnú pravidelne športovať, tiež spontánne menia svoje stravovacie návyky.

O kladnom vplyve behania na fyzické i psychické zdravie človeka sa dajú písať slohy. Nič sa ale nevyrovná zážitku na vlastnej koži, a preto obujte tenisky a vybehnite do lesa alebo sa vydajte do najbližšej telocvične na bežecký pás a uvidíte, že už po niekoľkých prvých behoch sa budete cítiť zdravší, vitálnejší, odpočinutejší a plní energie!


Viac tipov pre štíhlu postavu a videotéku cvičení nájdete v sekcii Šport a cvičenie a na www.fithall.sk


Viete, ako sa vhodne obliecť na behanie? Pozrite si článok:

Aké oblečenie zvoliť na beh - 2. časť