Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Chudnutie s Brokešovou diétou pre mužov

Redukčná diéta pre mužov berie do úvahy ich rozdielne nároky na príjem živín, výdaj energie a v neposlednom rade chuť na obmedzovanie príjmu množstva a druhov potravín, ktorý je sčasti rozdielny od žien.

Muž s jedlom Zdroj foto: Shutterstock.com

V krajinách s prebytkom jedla a s „moderným“ spôsobom výživy človeka bývajú aj muži najmä po sviatkoch stresovaní narastajúcou obezitou.

Ako funguje Brokešova diéta?

Muži a ženy uprednostňujú iné športové postupy pri chudnutí. Brokešova diéta neberie do úvahy rôzny vek, ani rôzne pracovné zaradenia, ale berie do úvahy zdravotný stav mužov. Je vhodná pre zdravých mužov. 20-ročný muž potrebuje na udržanie svojej váhy viac kalórií ako 60-ročný zdravý muž. Toto závisí od výšky, váhy, zamestnania, spôsobu života a ďalších parametrov. Výdaj energie na udržanie hmotnosti sa s vekom znižuje.

Pri Brokešovej diéte muži prispôsobia svoje pohybové zvyklosti tak, že ak sa vôbec nehýbali, zaradia si 3 x do týždňa pohyb, ak sa hýbali priemerne, zvýšia mierne tento pohyb, a tí čo sa pohybovali maximálne, nezmenia množstvo pohybu, ale uberú z množstva jedla, ktoré budú prijímať denne. Brokešova diéta ponúka postup ako znížiť hmotnosť bez enormného stresu a hladovania.


Prečítajte si aj:

Ako schudnúť, ak trávite väčšinu času v práci?

Zásady Brokešovej diéty

  • Presunutie redukovaného stravovania do prvej polovice dňa, konzumácia ovocia len do obeda, vynechanie jedla po 17. hodine.
  • Vylúčenie sladkostí (zákusky, čokolády, koláče) a alkoholu.
  • Po prebudení je vhodné vypiť pohár vody s citrónom pre naštartovanie metabolizmu (do 0,2 l vlažnej vody vytlačiť polovicu citrónu a vypiť najlepšie so slamkou hlbšie do krku z dôvodu ochrany zubnej skloviny).
  • Ráno začať s pohybom „na lačno“ napríklad ranné plávanie (cca 1 km), ranný beh 30 min, či bicyklovanie 30 min.
  • Raňajkuje sa až po rannej aktivite.
  • Celý deň je dobré prijímať dostatok tekutín (cca 2l nesladenej vody po malých dúškoch a v krátkych intervaloch).
  • Dôležitý princíp je nahradenie niektorých tekutín (pivo, víno, alkohol, sladké šťavy, kávy) vodou, čajmi – podľa možnosti nesladenými.
  • Ovocie jesť dopoludnia, zeleninu surovú neobmedzene po obede do 17.00 hod.
  • Netrápiť sa pri porušení zásad diéty a pokojne sa navrátiť bez pocitov viny k dodržiavaniu zásad. Raz za čas je porušenie diéty v poriadku pre zachovanie zdravej psychiky. Napríklad nie je škodlivé raz za dva týždne si dať večeru v reštaurácii: pečené rebierka a dve pivá, alebo inú obľúbenú, bežne diétami neodporúčanú lahôdku.
  • Pokiaľ obdobie diéty zachytí veľmi stresujúci úsek života - brať túto vec ako pozitívum, lebo kilá pobežia ešte rýchlejšie dolu.
  • Stresové chvíle riešiť nie jedením doma osamote pri TV, ale skôr vychádzkou s priateľmi a uvoľnením sa pri čaji.
  • Večerný pohyb - pred spaním, najlepšie 20 min. prechádzka.

Mužské brucho Zdroj foto: Shutterstock.com

Týždenný vzor pre jedálničiek podľa Brokešovej diéty

Pondelok

Raňajky: rezeň s horčicou, alebo fašírka a krajec chleba, nesladený čaj

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: rizoto s kuracím mäsom

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: mozzarella s paradajkou

Utorok

Raňajky: pečivo s rybou nátierkou ( tresčí šalát), čaj

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: šišky s makom (šúľance)

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: cestoviny so zeleninou a chilli

Streda

Raňajky: praženica, chlieb a čaj

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: kuracie stehno alebo prsia s opečenými zemiakmi alebo so zemiakovou kašou

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: strapačky alebo bryndzové halušky

Štvrtok

Raňajky: párky s horčicou alebo kečupom, pečivo, čaj

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: prívarok ( šošovicový, tekvicový alebo zemiakový, či kelový prívarok s dvomi varenými vajíčkami

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: kuracie prsia a ryža a zeleninový šalát

Piatok

Raňajky: ovsené müsli s jogurtom

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: karfiol dusený a zemiaky

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: zeleninový tanier

Sobota

Raňajky: obložený tanier (syry, šunka, klobásky)

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: bravčový plátok duseného mäsa s omáčkou, ryža

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: bryndzové pirohy

Nedeľa

Raňajky: vaječná omeleta so šunkou, čaj

Desiata: ovocie v neobmedzenom množstve

Obed: guláš (z diviny, z bravčového alebo hovädzieho mäsa) s červenými fazuľami a zeleninou

Olovrant: zelenina neobmedzenom množstve

Večera: zeleninový tanier

Muž s jedlom Zdroj foto: Shutterstock.com

Prejav úbytku na váhe pri Brokešovej diéte:

Pri dodržaní princípov Brokešovej diéty môžu muži stratiť v priebehu 3 mesiacov až 10 % váhy, napríklad 100-kilový muž môže schudnúť aj 10 kíl, bez poškodenia zdravia a s pôžitkom. Ďalej si môže v pohode dať na raňajky či obed fašírku, aj bravčové koleno, či iné obľúbené dobroty.

Nie je nutné prejsť denne na müsli , zrniečka a vločky a zabudnúť na vôňu pečenej klobásky. Je však nevyhnutné upraviť čas, kedy ju zjete a prílohu, ktorú k nej použijete. U slobodných mužov je dobré úplné vyprázdnenie chladničky a stravovať sa mimo domu. Večerné pokušenie niečo zahryznúť tak ľahšie prekonáte. Pridať pohyb, ktorý vám doplní endorfíny, spevní svaly a pridá na sebavedomí.


Diétu pripravil: Mgr. Pavel Brokeš


Prečítajte si aj:

Ako schudnúť, ak trávite väčšinu času v práci?

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať