Ananás – ovocie pomáhajúce pri trávení i neplodnosti

Ananás je chutný žltý plod, na povrchu chránený tvrdou šupinatou kôrou a na vrcholku s tuhým špicatým zeleným listom. Plod môže vážiť až 3 kg. Po prvýkrát bol vyšľachtený v 19. storočí na Havajských ostrovoch, ktoré sa následne stali jeho hlavným svetovým producentom.

Podľa historických prameňov, v roku 1493 ponúkli obyvatelia ostrova Guadeloupe v Antilách ananás Krištofovi Kolumbovi, ktorý ho považoval za druh artičoky. Zobral ho so sebou do Španielska, odkiaľ sa rozšíril do tropických oblastí Ázie a Afriky.

Ananás ako zdroj vitamínov a minerálov

Ananás je chutný žltý plod, na povrchu chránený tvrdou šupinatou kôrou a na vrcholku s tuhým špicatým zeleným listom. Plod môže vážiť až 3 kg. Ananás je šťavnaté a veľmi chutné ovocie, bohaté na vitamíny a minerály. Obsahuje zhruba 70% až 88% vody, 8 – 18% cukru, 0,3 – 0,8% kyselín, 0,2 – 0,5% bielkovín, 0,25% minerálnych látok a okolo 12 mg vitamínu C.

Zrelý ananás má zanedbateľné množstvo tuku a proteínu. Obsahuje veľký podiel vitamínu C, B1 a B6 a je tiež dobrým zdrojom kyseliny listovej. Z minerálov sa v ňom nachádza mangán, nasleduje meď, draslík, horčík a železo. Kyselina citrónová a jablčná zvyšujú účinok vitamínu C a dodávajú ananásu kyslú chuť. Bromelain štiepi proteíny a podporuje trávenie rovnakým spôsobom ako žalúdočný pepsín.


Vyskúšajte tento recept z ananásu:

Letná polievka s ananásom


Účinky enzýmu bromelain na zdravie:

  • Aktivuje rastové faktory, kľúčové pre rast buniek a obnovenie tkaniva.

  • Zvyšuje zužitkovanie bielkovín v tele.

  • Zabraňuje zápalu a znižuje tak percento zápalových rán.

  • Zlepšuje prekrvenie, znižuje krvný tlak a rozpúšťa usadeniny v cievach (arterioskleróza).

  • Odvodňuje a urýchľuje vstrebávanie opuchov.

  • Uvoľňuje svalové i menštruačné kŕče.

  • Likviduje baktérie vyvolávajúce hnačku.

  • Odvádza škodliviny z tela.

Zdravotné problémy, pri ktorých ananás pomáha

Hypochlorhydria (nedostatok žalúdočných štiav) - prejavuje sa pomalým trávením a pocitom plnosti v bruchu.

Ptóza žalúdka (zníženie žalúdku) - spôsobená jeho ochabnutím a neschopnosťou vyprázdňovať sa. V oboch prípadoch je potrebné jesť čerstvý a zrelý ananás, najlepšie nekonzervovaný, a to buď ako predkrm, alebo zákusok.

Ananás či jeho čerstvá šťava skonzumovaná pred jedlom tvoria vhodný doplnok redukčnej diéty. Má aj mierne diuretické účinky (zvyšuje tvorbu moču). Ananás je bohatý na mangán, ktorý sa aktívne podieľa na vytváraní mužských i ženských pohlavných buniek. Preto sa odporúča jeho zvýšená konzumácia ľuďom, ktorí majú problémy s neplodnosťou, spôsobenú nedostatočnou tvorbou zárodočných buniek (spermie u mužov a vajíčka u žien). Je dokázané, že ananás zabraňuje tvorbe nitrosaminov. Tieto karcinogénne látky vznikajú v žalúdku počas chemickej reakcie, keď dochádza k rozloženiu niektorých proteínov.

Ako správne konzumovať ananás?

  1. Pokiaľ sa ananás zberá nedozretý, bude veľmi kyslý a chudý na výživné látky.

  2. Ananás je najlepšie jesť po hlavnom chode, pretože zlepšuje trávenie.

  3. Môže sa konzumovať ako predkrm, pretože pripravuje žalúdok na jeho činnosť.

  4. Konzervované ananásy si zachovávajú väčšinu vitamínov, minerálov a vlákniny, ale sú chudšie na enzým bromelain. Z toho dôvodu konzervovaný ananás stimuluje tráviace procesy menej ako čerstvý ananás.

Vitamíny v ananáse (100 g):

  • vitamín B1 - 0,08 mg

  • vitamín B2 - 0,03 mg

  • vitamín B3 - 0,2 mg

  • vitamín B9 - 5 μg

  • vitamín C - 20 mg

Minerály v ananáse (100 g):

  • draslík - 109 mg

  • vápnik - 12 mg

  • horčík - 11 mg

  • fosfor - 7 mg

  • sodík - 1 mg

  • mangán - 0,927 mg

Upozornenie!

Kupujte zrelé plody ananásu, tmavšej farby. Nezrelé plody obsahujú zvýšené množstvo kyselín, môžu narušiť zubnú sklovinu.Pri žalúdočnej vredovej chorobe sa neodporúča jesť kyslé, menej zrelé plody, pre zvýšené množstvo kyselín. Rovnako tak pri podráždenom žalúdku a jeho sliznici.


Vyskúšajte tento recept z ananásu:

Letná polievka s ananásom