Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Saunovanie pre oddych, zdravie i krásu

Najmä s príchodom chladnejších dní mnohí z nás ocenia relax v saune. A nie je to len príjemný oddych, saunovanie prinášmu nášmu organizmu niekoľko zdravotných výhod. Môžete si napríklad posilniť imunitu, zlepšiť kondíciu či vyriešiť problémy so spánkom.
Saunovanie

Zdroj: Shutterstock.com

Základné pravidlá saunovania

Pred saunovaním sa nezabudnite napiť, aby ste neboli dehydrovaní. Jedzte s dostatočným časovým odstupom, aby vám nebolo ťažko. Nezabudnite si odložiť všetky šperky. Pred samotným saunovaním sa vlažnou vodou a potom si vezmite plachtu na saunovanie alebo uterák.

Mať na sebe plavky sa vo väčšine sáun nepovoľuje!

Pri saunovaní je najlepšie ležať - pre prehriatie všetkých častí tela naraz a rovnakou teplotou. V saune buďte dovtedy, kým vám je to príjemné, keď vás začne páliť nos alebo uši, je čas na odchod. Vstávajte pomaly a postupne. Pri sprchovaní studenou vodou postupujte od dolných končatín smerom nahor. Pri ochladzovaní v bazéne alebo kadi pomaly ponárajte telo do studenej vody. Pred ďalším vstupom do sauny vám musí poklesnúť tep a teplota tela, ale organizmus nesmie vychladnúť. Doprajte si preto dvadsať minút oddychu a nezabudnite doplniť tekutiny.


Prečítajte si tiež:

Otužovanie – cesta, ako sa stať odolnejším


Druhy sáun

Fínska sauna

  • teplota okolo 75 - 80 °C

  • parné nárazy, spôsobujúce rapídne zvýšenie vlhkosti vzduchu (poliatie horúcich kameňov vodou).

  • účinná pri poruchách pohybového ústrojenstva

Suchá sauna

  • vyššia teplota okolo 100 - 110 °C

  • odporúča sa najmä zdravým ľuďom, ktorí ju zvládnu bez komplikácií

Parná sauna

  • maximálna teplota 60 °C pri až 100% vlhkosti

  • stredný stupeň záťaže pre organizmus

Soľná sauna

  • teplota okolo 40 - 55 °C

  • kachle s himalájskou soľou

  • blahodarné účinky na dýchacie cesty

Biosauna

  • teplota okolo 60 °C

  • aromaterapia - aromatické oleje alebo výpary z odvarov zo sušených byliniek

Infrasauna

  • teplota dosahuje maximálne 60 °C

  • špeciálne infražiarovky

  • prehrieva telo do hĺbky dvoch až troch centimetrov, čo umožňuje dostatočné odparovanie a vylučovanie toxických látok

  • vhodná pre športovcov a reumatikov

Sauna a aromaterapia

Zdroj: Shutterstock.com

Ako často sa saunovať?

Najdôležitejšia pri saunovaní je, podobne ako pri tréningu, pravidelnosť. Pokúste sa chodiť do sauny aspoň raz do týždňa, resp. niekoľkokrát do mesiaca. Takisto dbajte o opakovanie prehrievacieho a ochladzovacieho cyklu vždy 3-4-krát po sebe. Vždy však počúvajte svoje telo.

Ako dlho pobudnúť v saune?

V saune sa odporúča pobudnúť maximálne 10-15 minút v 3 intervaloch. Je to dostatočne dlhá doba na to, aby sa vám otvorili póry na pokožke, prehrialo sa telo a uvoľnili dýchacie cesty. Samozrejme, ak sa na štvrťhodinku necítite, pokojne strávte v saune aj menej minút. Nezabúdajte medzi každým saunovaním oddychovať rovnako dlhý čas.

Zdravotné benefity saunovania

Pravidelným saunovaním si zabezpečíte účinnú prevenciu proti nachladnutiu, chrípke, chorobám horných dýchacích ciest a posilníte svoju imunitu. Ďalej podporíte prekrvenie tkanív celého tela i vnútorných orgánov. Pri správnom dodržiavaní saunového rituálu, prudkým zahrievaním a následným ochladzovaním, sa rozšíria a zúžia cievy, v dôsledku čoho sa stávajú pružnejšími. Okrem toho má sauna vplyv na zdravie a krásu pokožky, keďže pri potení sa otvárajú póry a odchádzajú z tela škodlivé látky. Pomáha aj pri bolestiach svalov, kĺbov a posilňuje srdce. Nezanedbateľné sú takisto jej účinky na psychiku - upokojuje, odbúrava únavu, stres a rieši napríklad aj problémy so spánkom.

Kedy je saunovanie vhodné?

  • slabá imunita

  • po chorobe

  • po športe, tréningu

  • mierne bolesti kĺbov

  • pod vplyvom stresu

  • problematická pokožka

  • organizmus zaťažený toxínmi a baktériami

  • problémy so spánkom

Kedy saunovanie nie je vhodné?

  • vysoký krvný tlak a ochorenia srdca

  • ochorenia obličiek a cukrovka

  • artritída a artróza

  • poškodenie pohybového ústrojenstva

  • chrípka a nachladnutie

  • virózy a zápaly

  • tehotenstvo a dojčenie

  • obdobie menštruácie


Prečítajte si aj tento článok:

Otužovanie – cesta, ako sa stať odolnejším

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať