Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Saunovanie pre oddych, zdravie i krásu

Najmä s príchodom chladnejších dní mnohí z nás ocenia relax v saune. A nie je to len príjemný oddych, saunovanie prinášmu nášmu organizmu niekoľko zdravotných výhod. Môžete si napríklad posilniť imunitu, zlepšiť kondíciu či vyriešiť problémy so spánkom.

Základné pravidlá saunovania

Pred saunovaním sa nezabudnite napiť, aby ste neboli dehydrovaní. Jedzte s dostatočným časovým odstupom, aby vám nebolo ťažko. Nezabudnite si odložiť všetky šperky. Pred samotným saunovaním sa vlažnou vodou a potom si vezmite plachtu na saunovanie alebo uterák.

Mať na sebe plavky sa vo väčšine sáun nepovoľuje!

Pri saunovaní je najlepšie ležať - pre prehriatie všetkých častí tela naraz a rovnakou teplotou. V saune buďte dovtedy, kým vám je to príjemné, keď vás začne páliť nos alebo uši, je čas na odchod. Vstávajte pomaly a postupne. Pri sprchovaní studenou vodou postupujte od dolných končatín smerom nahor. Pri ochladzovaní v bazéne alebo kadi pomaly ponárajte telo do studenej vody. Pred ďalším vstupom do sauny vám musí poklesnúť tep a teplota tela, ale organizmus nesmie vychladnúť. Doprajte si preto dvadsať minút oddychu a nezabudnite doplniť tekutiny.


Prečítajte si tiež:

Otužovanie – cesta, ako sa stať odolnejším


Druhy sáun

Fínska sauna

  • teplota okolo 75 - 80 °C

  • parné nárazy, spôsobujúce rapídne zvýšenie vlhkosti vzduchu (poliatie horúcich kameňov vodou).

  • účinná pri poruchách pohybového ústrojenstva

Suchá sauna

  • vyššia teplota okolo 100 - 110 °C

  • odporúča sa najmä zdravým ľuďom, ktorí ju zvládnu bez komplikácií

Parná sauna

  • maximálna teplota 60 °C pri až 100% vlhkosti

  • stredný stupeň záťaže pre organizmus

Soľná sauna

  • teplota okolo 40 - 55 °C

  • kachle s himalájskou soľou

  • blahodarné účinky na dýchacie cesty

Biosauna

  • teplota okolo 60 °C

  • aromaterapia - aromatické oleje alebo výpary z odvarov zo sušených byliniek

Infrasauna

  • teplota dosahuje maximálne 60 °C

  • špeciálne infražiarovky

  • prehrieva telo do hĺbky dvoch až troch centimetrov, čo umožňuje dostatočné odparovanie a vylučovanie toxických látok

  • vhodná pre športovcov a reumatikov

Ako často sa saunovať?

Najdôležitejšia pri saunovaní je, podobne ako pri tréningu, pravidelnosť. Pokúste sa chodiť do sauny aspoň raz do týždňa, resp. niekoľkokrát do mesiaca. Takisto dbajte o opakovanie prehrievacieho a ochladzovacieho cyklu vždy 3-4-krát po sebe. Vždy však počúvajte svoje telo.

Ako dlho pobudnúť v saune?

V saune sa odporúča pobudnúť maximálne 10-15 minút v 3 intervaloch. Je to dostatočne dlhá doba na to, aby sa vám otvorili póry na pokožke, prehrialo sa telo a uvoľnili dýchacie cesty. Samozrejme, ak sa na štvrťhodinku necítite, pokojne strávte v saune aj menej minút. Nezabúdajte medzi každým saunovaním oddychovať rovnako dlhý čas.

Zdravotné benefity saunovania

Pravidelným saunovaním si zabezpečíte účinnú prevenciu proti nachladnutiu, chrípke, chorobám horných dýchacích ciest a posilníte svoju imunitu. Ďalej podporíte prekrvenie tkanív celého tela i vnútorných orgánov. Pri správnom dodržiavaní saunového rituálu, prudkým zahrievaním a následným ochladzovaním, sa rozšíria a zúžia cievy, v dôsledku čoho sa stávajú pružnejšími. Okrem toho má sauna vplyv na zdravie a krásu pokožky, keďže pri potení sa otvárajú póry a odchádzajú z tela škodlivé látky. Pomáha aj pri bolestiach svalov, kĺbov a posilňuje srdce. Nezanedbateľné sú takisto jej účinky na psychiku - upokojuje, odbúrava únavu, stres a rieši napríklad aj problémy so spánkom.

Kedy je saunovanie vhodné?

  • slabá imunita

  • po chorobe

  • po športe, tréningu

  • mierne bolesti kĺbov

  • pod vplyvom stresu

  • problematická pokožka

  • organizmus zaťažený toxínmi a baktériami

  • problémy so spánkom

Kedy saunovanie nie je vhodné?

  • vysoký krvný tlak a ochorenia srdca

  • ochorenia obličiek a cukrovka

  • artritída a artróza

  • poškodenie pohybového ústrojenstva

  • chrípka a nachladnutie

  • virózy a zápaly

  • tehotenstvo a dojčenie

  • obdobie menštruácie


Prečítajte si aj tento článok:

Otužovanie – cesta, ako sa stať odolnejším