Spirulina – proteínová bomba nielen pre vegánov

Jednou z tzv. zelených potravín, s ktorou sa stretávame v rôznych prírodných prípravkoch, je spirulina. Dôležité je upozorniť, že spirulina nie je riasa, ako niektorí mylne predpokladajú, ale sinica (cyanobaktéria). Aké sú jej preukázané účinky na naše zdravie?

Základné informácie o spiruline

Jej latinský názov je Arthrospira. Tieto sinice môžeme nájsť najmä v jazerách v tropických a subtropických oblastiach - kde ku svojmu životu potrebujú vysoké pH, obsah uhličitanov a hydrogénuhličitanov. Ide o sladkovodné sinice.

Existuje viac druhov. Druh Arthrospora platensis sa vyskytuje v Afrike, Ázii a Južnej Amerike, zatiaľ čo Arthrospora maxima si obľúbila Strednú Ameriku.

Prirodzený výskyt týchto siníc by nepokryl požiadavky trhu, preto sa pestuje. Najväčším pestovateľom je Japonsko.

Účinné látky v spiruline

Čo sa týka obsiahnutých látok, nájdeme tu vitamíny B1, B2, B3, B6, B9, vitamín C, vitamín D, vitamín A, vitamín E a karotény. Dôležitý je tiež obsah veľkého množstva bielkovín (proteínov) – spirulina je radená medzi potraviny s ich najvyšším obsahom.

Pre vegetariánov a vegánov predstavuje náhradu za proteínové prípravky zo živočíšnych zdrojov. Taktiež obsahuje minerály, stopové minerály, rastlinné živiny a enzýmy, rovnako významné množstvo chlorofylu a ďalších prospešných farbív, ako je napríklad málo známy fykocyanín. Tieto farbivá hrajú dôležitú úlohu pri fotosyntéze (chlorofyl zabezpečuje príjem svetelnej energie). Fykocyanín je modré až modrozelené farbivo. Dôležité je spomenúť aj jeho antioxidačné a protizápalové účinky. Ďalej má pozitívne účinky na obličkové ochorenia, pretože znižuje množstvo toxických látok v nich. Chráni obličky pred chemickými látkami obsiahnutými napríklad v liekoch alebo potravinách. Okrem toho zvyšuje obranyschopnosť a prispieva k rýchlejšiemu hojeniu rán.


Prečítajte si tiež:

Zelený jačmeň dokonale prečistí a ozdraví organizmus


Spirulina verzuss chlorella - čo majú spoločné a čím sa líšia?

Chlorella je na rozdiel od spiruliny riasa. Obe majú spoločné to, že získavajú energiu pomocou fotosyntézy, ale inak sú to dve odlišné skupiny organizmov. Obe rastú v teplých vodách, sú umelo pestované a potrebujú pre svoj dobrý rast výrazný slnečný svit minimálne 12 hodín denne. Ako chlorella, rovnako tak spirulina, majú zelenú až zelenomodrú farbu. Pre obe je tiež spoločné, že rozomletý prášok sa spracováva vo forme tabliet (aj keď na trhu sú i v tekutej forme). Patria medzi antioxidanty, pomáhajúce odbúravať z organizmu negatívne pôsobiace voľné radikály a iné toxické látky. Dodávajú pre ľudské telo dôležité látky, ktoré väčšinou v strave chýbajú, obsahujú veľké množstvo aminokyselín, minerálov a vitamínov (chlorella má o trochu väčší podiel aminokyselín).

Chlorellu, ako riasu, by sme zaradili medzi jednoduché rastliny, zatiaľ čo sinica Spirulina by patrila skôr do skupiny fotosyntetizujúcich baktérií. V spracovanej, usušenej a rozomletej forme môžeme spirulinu dobre stráviť, zatiaľ čo neupravenú, hoci usušenú chlorellu nie, pretože jej bunková stena je tvorená celulózou, ktorú ľudský organizmus nevie stráviť. Z tohto dôvodu je nutné pri spracovaní chlorellu veľmi jemne namlieť (tento proces rozrušenia bunkovej steny je označovaný ako dezintegrácia). Na túto okolnosť je potrebné dávať pozor pri nákupe prírodných prípravkov s chlorellou - kúpiť takú, ktorá prešla procesom dezintegrácie a je zbavená zvyškov celulózy z bunkových stien. Naproti tomu, bunková stena spiruliny je tvorená polysacharidmi, bez problémov sa rozkladajúcich v žalúdku za pomoci tráviacich enzýmov. Z tohto dôvodu nie je potrebné mlieť spirulinu na jemný prášok ako chlorellu.

Rozdiely sú aj v zložení. Chlorella má na rozdiel od spiruliny vysoké množstvo vitamínu K, obsahuje fosfor, tryptofán či kyselinu pantoténovú, ktoré vo spiruline nie sú. Spirulina obsahuje, naopak, už spomínaný fykocyanín - látku, ktorá s ďalšími zložkami, ako je železo, kyselina listová či vitamín B12, podporujú zdravú krvotvorbu. Preto je vhodnejšia pre chorých s anémiou (chudokrvnosťou).

Chlorella je lepšia na regeneráciu či doplnenie živín, detoxikáciu organizmu, pomáha pri diabete. Spirulina je zase o niečo vhodnejšia pre posilnenie vitality, nárast svalovej hmoty, zvýšenie metabolizmu, pozitívne pôsobí na gastrointestinálny trakt a je užitočným doplnkom pri diétnych kúrach.

Obe majú spoločné to, že zvyšujú odolnosť organizmu voči infekciám a vírusom, jeho fyzickú i psychickú výkonnosť, regulujú hladinu krvného tlaku, cukru a cholesterolu v krvi.

Nežiaduce účinky spiruliny a chlorelly

Pri oboch látkach sa môžu prejaviť nežiaduce účinky, aj keď nie príliš výrazné. V prípade pochybností je potrebné sa poradiť s lekárom, odborníkom na výživu. Ako najčastejšie sú uvádzané problémy s trávením, hnačky, nevoľnosť alebo zvracanie. Tieto ťažkosti sú často len prechodné, niekedy ani nenastanú. Záleží na citlivosti organizmu. Ďalej sa môže objaviť nespavosť alebo stavy úzkosti. Alergické reakcie zatiaľ potvrdené neboli.


Prečítajte si aj tento článok:

Chlorella - detoxikant s vysokým obsahom proteínov