Rakovinové bunky sa chránia pred vírusmi zápalom, zistili vedci v novej štúdii. Toto je 10 rizikových faktorov rakoviny skrytých v našej životospráve!

Vedci zistili, ako sa rakovinové bunky chránia pred vírusmi, ktoré sú škodlivé nie len pre pre zdravé bunky, ale aj pre ne. Zistenia by mohli viesť k zlepšeniu liečby rakoviny.
Mimoriadna správa - správa dňa

Zdroj: súkr.archív

V štúdii vedcov z Francis Crick Institute , uverejnenej v Nature Cell Biology, bol objavený mechanizmus, ktorý chráni rakovinové bunky pred onkolytickými vírusmi, ktoré prednostne infikujú a usmrcujú rakovinové bunky.

Onkolytické vírusy sa niekedy používajú ako liečba na ničenie rakovinových buniek a stimuláciu imunitnej reakcie proti nádoru. Fungujú však iba u menšieho percenta pacientov a dôvody, prečo je tomu tak, ešte nie sú úplne preskúmané.

Vedecký tím skúmal prostredie obklopujúce nádor. Zaujímalo ich ako rakovinové bunky reagujú so svojimi susedmi, hlavne s fibroblastami, ktoré sú dôležité pri ochrane, raste a šírení rakovinových buniek.

Zistili, že keď sú rakovinové bunky v priamom kontakte s fibroblastami, vedie to k zápalu, ktorý môže upozorniť okolité tkanivo, čo následne sťažuje vírusom napadnutie a a schopnosť replikovať sa v rakovinovej bunke.

K tomuto procesu dochádza iba vtedy, keď sú rakovinové bunky a fibroblasty v priamom kontakte. V zdravom tkanive by sa tento typ zápalovej reakcie mal vyskytnúť iba pri poranení, pretože obvykle existuje membrána, ktorá ich udržuje od seba. Je to vynikajúci príklad toho, ako rakovina ukradne ochranné mechanizmy nášho tela pre svoj vlastný zisk, “ uviedol Erik Sahai autor štúdie a vedúci tímu.

Počas štúdie vedci tiež zablokovali signálnu dráhu v bunkových kultúrach a v nádoroch pestovaných v laboratóriu, a zistili, že rakovinové bunky sa stali citlivejšími na onkolytické vírusy.

Dúfajú, že tieto zistenia im môžu v budúcnosti pomôcť pri vývoji liečby rakoviny, ktorá by mohla ovplyvniť zápal, a tak pomôcť onkolytickým vírusom efektívnejšie zacieliť na rakovinové bunky.

Rizikové faktory rakoviny v životospráve

• Kult jedla – neustále prejedanie sa, permanentná záťaž tráviaceho traktu a metabolizmu, obezita a s ňou súvisiaci metabolický syndróm

• Neprirodzená potrava – spracované výrobky, málo základných potravín, cudzorodé a konzervačné látky v potravinách (farbivá, arómy, emulgátory, stabilizátory)

• Biologicky málo hodnotná strava – jednostranná strava, extrémne diéty, málo ochranných zložiek vo výžive (vitamíny a minerály)

• Fajčenie – vznik prekanceróznych buniek v dýchacom trakte a iných častiach tela

• Chronické dlhodobé zápaly

• Chronické vírusové a bakteriálne infekcie- napríklad Helicobacter pylori môže viesť k rakovine žalúdka

• Nedostatok spánku a regenerácie, chronické vyčerpanie, nespavosť, workoholizmus, syndróm vyhorenia, dlhodobý chronický stres

• Nedostatok pohybu - neprekrvenie, atrofia svalov, znížená imunita

• Extrémne opaľovanie, soláriá, rizikové znamienka, ich neodborná liečba a poranenia

• Promiskuita (striedanie sexuálnych partnerov) – možná nákaza HP vírusmi a vznik rakoviny krčka maternice

Prečítajte si aj:

Antikoncepcia ovplyvňuje hladiny “hormónu lásky”, tvrdí nová štúdia vedcov. 6 faktov o antikoncepcii, ktorá vás zaručene prekvapia!

Vedci identifikovali „gén štíhlosti“! Prečo môžu niektorí ľudia jesť toľko, koľko chcú, a stále zostanú štíhli?