Bezlepková diéta: je skutočne zdravšia a vhodná na chudnutie?

Dodržiavať bezlepkovú diétu je dnes oproti minulosti oveľa jednoduchšie. Bezlepkové výrobky, od pečiva až po pivo, sú na regáloch v obchodoch celkom bežné. Očakáva sa, že veľkosť globálneho bezlepkového trhu dosiahne do roku 2027 hodnotu vyše 35 miliárd eur.
bezlepková diéta

Zdroj: Pixabay.com

Pre tých, ktorí majú skutočnú neznášanlivosť alebo zvýšenú citlivosť na lepok, sú tieto bezlepkové potraviny požehnaním.

Je zaujímavé, že mnoho bezlepkových produktov kupujú aj ľudia, ktorí s toleranciou lepku nemajú problém, a to v domnienke, že bezlepková diéta je tou správnou stratégiou pri chudnutí.

Avšak to, že má potravina štítok „bez lepku“, nemusí nutne znamenať, že je nízkokalorická alebo zdravšia, než jej lepková verzia.

Čo je to vlastne lepok?

Jednoducho povedané lepok (resp. glutén) je bielkovina, ktorá sa nachádza predovšetkým v pšenici, raži a jačmeni.

Keď budete jesť pšeničný chlieb alebo krúpovú polievku, lepok dodá vášmu telu bielkoviny, ktoré môžu byť použité na tvorbu a opravu svalového tkaniva alebo na produkciu ďalších telesných bielkovín, ako sú hormóny a enzýmy.

Lepkový proteín dodáva pečivu štruktúru a je možné ho izolovať zo zŕn a vyrábať z neho vegetariánske náhrady mäsa, známe ako seitan, resp. „pšeničné mäso“.

Je bezlepková diéta skutočne dobrá na chudnutie?

Mnoho ľudí má pocit, že trpia neznášanlivosťou na lepok preto, lebo sa po konzumácii obilnín cítia nafúknutí alebo trpia plynatosťou.

Akonáhle prestanú jesť jedlá bohaté na lepok, pocity plynatosti a nafúknutia prestanú.

Pri vynechaní lepku títo ľudia často aj schudnú, čo môže čiastočne vysvetliť nadšenie pre bezlepkové diéty. Treba poznamenať, že lepok sa nachádza nielen v obilných potravinách, ale tiež sa používa ako stabilizátor a zahusťovadlo v mnohých spracovaných potravinách, ako sú šalátové dresingy, mrazené potraviny a spracované údeniny. Keď ľudia prejdú na bezlepkovú diétu, môže sa stať, že sa jednoducho cítia lepšie, či už neznášanlivosťou na lepok trpia, alebo nie. Koniec koncov, títo ľudia pravdepodobne vylúčili zo svojich jedálničkov aj rýchle občerstvenie a vysoko spracované potraviny a nahradili jedlá plné škrobu ovocím a zeleninou s vysokým obsahom vlákniny, čo podporuje lepšie trávenie a pomáha pri chudnutí,“ približuje Susan Bowermanová, riaditeľka pre vzdelávanie v oblasti výživy.

Na súčasnom trhu je dostupných veľa bezlepkových výrobkov, vrátane cereálií, sušienok, koláčov, dokonca viete nájsť aj bezlepkovú pizzu vďaka substitúcii rafinovanej ryžovej múky, kukuričného škrobu a zemiakového škrobu za tradičnú pšeničnú múku.

Škrob je však koniec koncov stále škrob, takže len vyhýbanie sa lepku vám nemusí ušetriť žiadne kalórie. Preto je veľmi dôležité venovať pozornosť údajom o výživových hodnotách na obaloch potravín.

Ak by ste venovali pozornosť iba tomu, či prijímate lepok alebo nie, ale nesústredili sa na svoj celkový kalorický príjem, mohlo by to mať za následok práve opačný efekt, teda priberanie.

Rady pre tých, ktorí sú na lepok citliví

Niektorí ľudia trpia výraznou neznášanlivosťou na lepok a musia dodržiavať prísnu bezlepkovú diétu, avšak ich počet je relatívne malý – odhaduje sa, že iba približne 1 % populácie má najťažšiu formu neznášanlivosti na lepok známu ako celiakia.

Tí so skutočnou intoleranciou na lepok musia tráviť veľa času čítaním etikiet a obalov. V takom prípade je nutné vyhýbať sa pšenici, raži, jačmeňu, ako aj ich odnožiam ako kamut, tritikal či špalda.

Takisto je nutné vyhnúť sa konzumácii výrobkov vyrobených z týchto zŕn, ako napríklad bulguru, kuskusu, pšeničným klíčkom, krupici či otrubám.

Lepok môže byť na etikete tiež maskovaný ako rastlinný proteín, modifikovaný potravinový škrob alebo sladová aróma. Niekedy sa tiež nachádza v sójovej omáčke a alkohole.

Zdravá bezlepková diéta by mala obsahovať nasledovné:

  • Nespracované mäso, ryby a hydina, vajcia a mliečne výrobky a fazuľa a šošovica dodávajú vašej diéte bielkoviny.
  • Sacharidy je možné prijímať zo zeleniny, ovocia a bezlepkových zŕn ako quinoa, kukurica, hnedá ryža alebo divoká ryža.
  • Orechy, semienka, avokádo a nenasýtené oleje dodávajú telu esenciálne mastné kyseliny.

Prečítajte si aj:

Praktické rady pre celiatikov

Bezlepková pohánka je aj prevenciou proti rakovine


28matus

Bezlepkovou dietu nyní zkouším cca měsíc a musím říct, že jsem velmi spokojen! Pokud člověk dodržuje všechny kroky, tak se mu progress dostaví do 14 dnů :)

yuyuer0221

Since childhood, Mr. Lu Xun in his desk now on a "morning", this style started to affect the students of history, several generations of renewal and transformation, we have become on the desks of the "culture" A.
www.newreviewnews.com

Textová Inzercia

Kniha Uzemneni
VIDEJKO ako sa ZBAVIŤ VÍROV a BAKTÉRIÍ

MUDr. Andrea Steinerová - frekvenčná terapia - Liečba budúcnosti

Kniha Uzemneni
NAJLEPŠIE VIDEJKO AKO SI ZLEPŠIT ZDRAVIE

UZEMNENIE - zdraviu prospešný objav všetkých dôb. NAČERPEJTE ENERIGIU A SILU ZEME.