Trávenie potravín: ako dlho im to trvá?

Centrom trávenia sú žalúdok a tenké črevo. Trávenie škrobu začína už v ústach zožuvaním potravy. Tráviace enzýmy sú prítomné v slinách, žalúdočnej šťave a v tenkom čreve.

Žľazy v stene žalúdka produkujú tráviace enzýmy - šťavy rôznej sily v závislosti od prijatej potravy. Tráviace šťavy môžu byť viac či menej husté, či s rozdielnou silou kyslosti a zásaditosti. Keď je potrava rozdrvená, zmiešaná so slinami a prehltnutá, začína fáza žalúdočného trávenia. Úloha trávenia potravy v žalúdku je dôležitá. Ďalšie procesy trávenia potravy prebiehajú v tenkom čreve.

Obsah slín

Mucín – hlien, ktorý sa premiešava s potravou pre ľahšie prehltnutie. Má význam pri trávení mlieka, pretože s mucínom zmiešané mlieko v žalúdku vytvára ľahšie stráviteľné drobné hrudky. Lyzozým – nezúčastňuje sa trávenia, ale má antibakteriálny účinok. Slinná alfa-amyláza (ptyalín) – začína štiepenie škrobu v ústnej dutine a je aktívna až do zmiešania potravy so žalúdočnou šťavou v žalúdku. Dôležité je jesť pomaly, aby sa potrava ľahšie strávila.

Trávenie sacharidov

Začína v ústach za pomoci enzýmu Ptyalínu, trávenie škrobov pokračuje v žalúdku. Na trávenie cukrov sa podieľajú tráviace enzýmy: Pankreatická amyláza – enzým, ktorý trávi škrob. Disacharidázy sú tráviace enzýmy v črevnej stene štiepiace disacharidy na monosacharidy.


Prečítajte si tiež:

Čo vám pomôže rozhýbať trávenie?

Trávenie tukov

Tuky sa v tenkom čreve rozkladajú pomocou žlčových kyselín a enzýmov: pankreatická lipáza, cholesterolesteráza a fosfolipáza A2.

Trávenie bielkovín

Bielkoviny prijaté v strave sa trávia v žalúdku a tenkom čreve za pomoci enzýmov trypsín, chymotrypsín a elastáza.

Žalúdok

Žalúdok vylučuje kyseliny a enzýmy, ktoré pomáhajú tráviť potravu. Pepsín – ide o enzým, štiepiaci bielkoviny na menšie peptidy. Žalúdočná lipáza – štiepi lipidy (tuky). Gelatináza – dôležitá pre trávenie proteoglykánov mäsa. Chymozým – je to enzým spôsobujúci zrážanie mlieka. Žalúdočná amyláza– trávenie cukrov.

Doba trávenia niektorých potravín v žalúdku

Doba trávenia sa týka zdravých jedincov, ktorí jedia pomaly, dostatočne žujú a správne kombinujú potraviny. Trávenie sa predlžuje u chorých ľudí, ľudí so zažívacími problémami a ľudí, ktorí sa veľmi prepchávajú

1-2 hodiny - džúsy a šťavy, ovocie, zelenina. 2-3 hodiny – strukoviny, sója, ryža, zemiaky, cestoviny, vajcia, orechy a semiačka. 3-4 hodiny – chlieb, pečivo, hydina, ryby. 4 a viac hodín – mäso a údeniny, vyprážané.

V každom prípade jedzte radšej menšie porcie. Väčšie množstvo zaťaží žalúdok aj v prípade, že ide o ľahšie stráviteľnú potravu.


Prečítajte si aj tento článok:

Čo vám pomôže rozhýbať trávenie?