Bežecké koleno: postrach mnohých bežcov

Radi beháte, ale bojíte sa o svoje kolená? Je pre vás strašiakom "Syndróm bežeckého kolena?" Potom je načase dozvedieť sa o tomto probléme v rámci prevencie viac.

Naše kolená dostávajú počas behu zabrať. A neplatí to len pre začiatočníkov. Negatívne na ne pôsobia nárazy na tvrdom povrchu alebo tie prudšie, keď bežíte dole z kopca s vetrom opreteky. Nie však pri každej bolesti alebo pichnutí v kolene ide o ten istý problém. "Bežecké koleno" musí mať určité chronické príznaky. Spoznajte ich včas!

Bežecké koleno

Syndrómy bežeckého kolena a ich prejavy

Radia sa sem dva najznámejšie syndrómy, a to Iliotibial Band Syndrome (ITBS) a Patellofemoral pain syndrome (PFPS).

Pri ITBS ide o ochorenie šliach, prejavujúce sa bolesťou z vonkajšej strany kolena, vyskytujúcu sa pod kolenným zhybom, s lokalizáciou v úrovni píšťaly z vonkajšej strany jabĺčka. Objavuje sa najmä pri dopade na zem a po záťaži. V neskoršom štádiu sa spája aj opuchom v oblasti holennej kosti. Miesto je bolestivé i na dotyk.

PFPS sa označuje ako "movie pain" a prejavuje sa bolesťou z vnútornej strany kolena, často okolo celého jabĺčka. Aktivuje sa pri dlhodobejšom sedení, alebo počas drepov či pohybom dole schodmi/kopcom. Príčinou bolesti je nadmerný kontakt vnútornej plochy pately so stehennou kosťou femur.


Prečítajte si tiež:

5 problémov športovcov, s ktorými ste sa možno stretli aj vy


Príčiny bežeckého kolena

  • nadmerné trenie, nadmerná záťaž na svalový úpon, nachádzajúci sa z bočnej strany kolena

  • nesprávna technika behania, pohybová asymetria

  • nerovnaká dĺžka končatín

  • preťažovanie jabĺčka

  • oslabený stabilizátor bedrového kĺbu

  • nesprávne postavenie členkov - dovnútra a panvy (šikmo, v rotácii)

  • ploché nohy

  • genetika väziva a svalového tonusu

Liečba a prevencia bežeckého kolena

Najčastejšie sa stretnete s odporúčaniami na domácu liečbu, ktorá zahŕňa napríklad ľadové zábaly, chladivé gély s obsahom analgetika, strečing a špeciálne cviky, kinesiotaping, obvíňadlá, ortopedické vložky, pokojový režim s elimináciou bežeckých tréningov a korekciou záťaže.

Čo sa týka odbornej pomoci, niektorí fyzioterapeuti by vám odporučili špeciálny masážny valček, tzv. RumbleRoller s efektom masáže a prekrvenia svalu. V ambulanciách sa praktizujú sa techniky ako PIR (postizometrická relaxácia) a PIS (postizometrický strečing), či ultrazvuk, laser alebo radiálna rázová vlna. Účinné sú i bankové masáže a aplikácia tepla. Dôležité je však v prvom rade vypátrať príčinu "Bežeckého kolena" a až potom zahájiť liečbu.

„Ešte pred niekoľkými rokmi sa bežecké koleno riešilo operatívne. Príliš to ale nefungovalo,“ priznal doktor Weisenfeld v knihe Christophera McDougalla "Zrozeni k běhu" z roku 2011. Pacienti po operácii obvykle zistili, že sa ostrá bolesť zmenila v doživotné zohavenie. Bez chrupavky v kolene už nikdy nemohli behať bez bolesti...

Na záver ešte jedna rada, ak chcete predísť "Syndrómu bežeckého kolena": striedajte povrchy, po ktorých beháte. Obmieňajte vaše tréningové trasy (asfalt, lesy, tartan, zmiešaný povrch). A nebojte sa občas vyklusať len tak úplne naboso na odľahčenie.


Prečítajte si aj tento článok:

5 problémov športovcov, s ktorými ste sa možno stretli aj vy

Charis Harry

Wow! nice content and helpful post. Thanks for sharing with us. We are providing the best photo editing service and other services at a cheap price.If you want to know about the best photo editing service, You can visit clippingexpertasia/