Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Bežecké koleno: postrach mnohých bežcov

Radi beháte, ale bojíte sa o svoje kolená? Je pre vás strašiakom "Syndróm bežeckého kolena?" Potom je načase dozvedieť sa o tomto probléme v rámci prevencie viac.

Naše kolená dostávajú počas behu zabrať. A neplatí to len pre začiatočníkov. Negatívne na ne pôsobia nárazy na tvrdom povrchu alebo tie prudšie, keď bežíte dole z kopca s vetrom opreteky. Nie však pri každej bolesti alebo pichnutí v kolene ide o ten istý problém. "Bežecké koleno" musí mať určité chronické príznaky. Spoznajte ich včas!

Bežecké koleno

Syndrómy bežeckého kolena a ich prejavy

Radia sa sem dva najznámejšie syndrómy, a to Iliotibial Band Syndrome (ITBS) a Patellofemoral pain syndrome (PFPS).

Pri ITBS ide o ochorenie šliach, prejavujúce sa bolesťou z vonkajšej strany kolena, vyskytujúcu sa pod kolenným zhybom, s lokalizáciou v úrovni píšťaly z vonkajšej strany jabĺčka. Objavuje sa najmä pri dopade na zem a po záťaži. V neskoršom štádiu sa spája aj opuchom v oblasti holennej kosti. Miesto je bolestivé i na dotyk.

PFPS sa označuje ako "movie pain" a prejavuje sa bolesťou z vnútornej strany kolena, často okolo celého jabĺčka. Aktivuje sa pri dlhodobejšom sedení, alebo počas drepov či pohybom dole schodmi/kopcom. Príčinou bolesti je nadmerný kontakt vnútornej plochy pately so stehennou kosťou femur.


Prečítajte si tiež:

5 problémov športovcov, s ktorými ste sa možno stretli aj vy


Príčiny bežeckého kolena

  • nadmerné trenie, nadmerná záťaž na svalový úpon, nachádzajúci sa z bočnej strany kolena

  • nesprávna technika behania, pohybová asymetria

  • nerovnaká dĺžka končatín

  • preťažovanie jabĺčka

  • oslabený stabilizátor bedrového kĺbu

  • nesprávne postavenie členkov - dovnútra a panvy (šikmo, v rotácii)

  • ploché nohy

  • genetika väziva a svalového tonusu

Liečba a prevencia bežeckého kolena

Najčastejšie sa stretnete s odporúčaniami na domácu liečbu, ktorá zahŕňa napríklad ľadové zábaly, chladivé gély s obsahom analgetika, strečing a špeciálne cviky, kinesiotaping, obvíňadlá, ortopedické vložky, pokojový režim s elimináciou bežeckých tréningov a korekciou záťaže.

Čo sa týka odbornej pomoci, niektorí fyzioterapeuti by vám odporučili špeciálny masážny valček, tzv. RumbleRoller s efektom masáže a prekrvenia svalu. V ambulanciách sa praktizujú sa techniky ako PIR (postizometrická relaxácia) a PIS (postizometrický strečing), či ultrazvuk, laser alebo radiálna rázová vlna. Účinné sú i bankové masáže a aplikácia tepla. Dôležité je však v prvom rade vypátrať príčinu "Bežeckého kolena" a až potom zahájiť liečbu.

„Ešte pred niekoľkými rokmi sa bežecké koleno riešilo operatívne. Príliš to ale nefungovalo,“ priznal doktor Weisenfeld v knihe Christophera McDougalla "Zrozeni k běhu" z roku 2011. Pacienti po operácii obvykle zistili, že sa ostrá bolesť zmenila v doživotné zohavenie. Bez chrupavky v kolene už nikdy nemohli behať bez bolesti...

Na záver ešte jedna rada, ak chcete predísť "Syndrómu bežeckého kolena": striedajte povrchy, po ktorých beháte. Obmieňajte vaše tréningové trasy (asfalt, lesy, tartan, zmiešaný povrch). A nebojte sa občas vyklusať len tak úplne naboso na odľahčenie.


Prečítajte si aj tento článok:

5 problémov športovcov, s ktorými ste sa možno stretli aj vy