Športové masáže - pre koho sú vhodné a aké sú ich najväčšie benefity?

Klasická športová masáž je založená na pevných a silných masážnych ťahoch, ktoré prenikajú hlboko do pohybového aparátu. Tým pomáhajú uľaviť od bolesti svalov a šliach, spôsobených športovou aktivitou alebo jednostranným namáhaním. Ide o príjemnú aktivitu s pozitívnymi účinkami na telo, myseľ a kondíciu.

Existuje je rozdiel medzi klasickou a športovou masážou?

Pojmy "klasická masáž" a "športová masáž" sú pre obyčajného človeka nerozlíšiteľné. Oba typy masáže sú si značne podobné spôsobom vykonávania aj jednotlivými masážnymi hmatmi. Rozdiel medzi klasickou a športovou masážou môže byť predovšetkým v rýchlosti, intenzite a radení týchto hmatov.

Princíp klasickej športovej masáže

Počas klasickej športovej masáže masér pomocou klasických masážnych techník (akými sú napríklad rozotieranie, hnetenie, trenie či tepanie), rôznych olejov či emulzií zmierňuje napätie a bolesti namáhaných svalov. Najčastejšie sa masíruje chrbát (celkovo alebo čiastočne). Klasickú športovú masáž si však môžeme dopriať takmer na celé telo.

Na rozdiel od rôznych relaxačných druhov masáží sa pri športovej masáži používajú pevnejšie masážne ťahy. Sú vedené väčšou silou a intenzívnejšie tak zasahujú do štruktúry pohybového aparátu. Dochádza tým k uvoľneniu stuhnutých a pohybom či námahou unavených svalov.


Prečítajte si tiež:

Kedy sa odporúča reflexná masáž?


Techniky klasickej športovej masáže

Trenie

Vykonáva sa na úvod masáže a jeho cieľom je dlaňami zahriať svaly a votrieť do masírovaných partií masážny olej či inú emulziu. Trenie navyše podporí lymfatický obeh, prekrvenie kože, podkožia a zníži svalové napätie.

Hnetenie

Hnetenie slúži k prekrveniu a zmäkčeniu končatín a hlbších vrstiev. Vykonáva sa pomocou uchopovania a poťahovania svalov alebo rotačným vtlačovaním pästí. Výraznou mierou prispieva k lepšiemu odtoku odpadových látok.

Rozotieranie

Nemá za cieľ iba nanášať emulziu, ale najmä dobre premasírovať okolie kĺbov a plochých svalov. Technika sa vykonáva pätkou dlane, štipkou, päsťou a palcami.

Tepanie

Tepanie vyzerá ako rýchle údery na svalové partie. Môže mať aj formu pobúchavania či sekania. Vo svojej povrchovej forme má upokojujúci a uvoľňujúci účinok, v hĺbkovom prevedení naopak stimuluje a navodzuje pocit tepla.

Chvenie

Vykonáva sa na konci masáže, kedy už sú svaly rozmasírované a uvoľnené. Ide o rýchle pohyby dlaňami do strán, hladenie alebo trepanie s kožou. Technika chvenia je veľmi príjemná a svaly upokojí, osvieži a uvoľní.

Účinky klasickej športovej masáže

V klasickej športovej masáže docielime povolenie napätých svalov, tým sa uvoľnia aj stuhnuté kĺby a dochádza k celkovému uvoľneniu a dobrej pohode.

Fyziologické účinky športovej masáže:

  1. odstránenie zrohovatených vrstiev kože

  2. normalizácia kožného i tkanivového napätia

  3. zvýšenie prekrvenia

  4. zvýšenie sekrécie potných žliaz

  5. rýchlejšie odbúranie škodlivín lymfatickými cievami

  6. resorpcia opuchov, hematómov

  7. odstránenie látok vyvolávajúcich únavu

  8. zmiernenie bolestí všetkého druhu

  9. zlepšenie metabolizmu a výživy tkanív

  10. zlepšenie činnosti orgánov uložených v hĺbke (zmenou prekrvenia a látkovej výmeny)

  11. pozitívna zmena vegetatívnej rovnováhy

  12. celkové zlepšenie vnútorného prostredia a funkcií žliaz s vnútornou sekréciou

  13. odstránenie celkového stresu a napätia, zmiernenie bolestí hlavy či problémov so spánkom

Kedy je športová masáž vhodná - komu môže pomôcť?

  1. ak trpíte chronickými svalovými bolesťami chrbta, šije či končatín

  2. ak máte svaly natiahnuté následkom zaťaženia

  3. ak trpíte slabými migrénami a niektorými ďalšími typmi bolestí hlavy

  4. ak máte mierne bolesti pri artrózach či v pokojovom stave pri artritídach

  5. pri sedavom zamestnaní

  6. pri jednostrannej záťaži tela

  7. ak aktívne športujete

  8. ak potrebujete oddych

Športové masáže pre športovcov

Športová masáž vo svojom užšom význame má za cieľ pripraviť športovca z fyzickej i psychickej stránky na podanie športového výkonu, prípadne má za úlohu zbaviť športovca únavy a prispieť k jeho zotaveniu po výkone. Hmaty a techniky sú rovnaké ako u klasickej športovej masáže, len ich poradie a intenzita sa môže líšiť podľa zamýšľaného efektu masáže.

Druhy športových masáži pre športovcov

Masáž odstraňujúca únavu

Druh športovej masáže, ktorá sa vykonáva po vysokej fyzickej námahe. Má regeneračný význam a slúži k urýchleniu odplavovania únavových látok zo svalov. Vykonáva sa po výkone (s časovým odstupom), je pomalšia a jemnejšia.

Masáž prípravná

Prípravná masáž má posilniť organizmus športovca, zlepšiť jeho kondíciu a zlepšiť zvládanie stúpajúcej tréningovej záťaže. Pomáha s korekciami držania tela a pri ochabnutých či skrátených svaloch, navyše pôsobí preventívne proti preťažovaniu. Ide spravidla o masáž celkovú s dôrazom na namáhané oblasti pri konkrétnom športe.

Masáž pohotovostná

Vykonáva sa bezprostredne pred výkonom a má za cieľ pripraviť a naladiť športovcov na podanie maximálneho výkonu. Masáž je spravidla krátka, tvrdá a rýchla, vždy iba čiastočná. Využíva všetky hmaty v nepravidelnom rytme a na všetky strany. Nehodí sa, ak je športovec pred výkonom prehnane podráždený.

Masáž v prestávkach medzi výkonmi

Táto masáž je určená pre rôzne stretnutia a súťaže. Nevyhnutná je pre športovcov, ktorí majú podať výkony v menšom časovom rozsahu (napríklad desaťbojári). Cieľom je predísť zraneniam a pripraviť športovcov na podanie výkonov rovnako dobrých než pred únavou.

Liečebná športová masáž

Táto masáž slúži na liečenie či doliečenie následkov športových zranení. Vyžaduje veľmi skúseného maséra, odborne sa venujúcemu postihnutému miestu. Tu je veľmi dôležitý aj výber vhodnej masážnej emulzie, ktorá môže priamo ovplyvňovať proces hojenia.


Prečítajte si aj tento článok:

Masáž chodidiel na uvoľnenie i proti bolesti: spravte si ju sami