Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

5 tipov pre zdravšie grilovanie

O grilovaní sa hovorí, že nie je zdravé pre ľudský organizmus, pretože počas neho vznikajú rakovinotvorné látky. Existuje však viacero spôsobov ako tieto karcinogény eliminovať a vďaka tomu si budete môcť dopriať pohodové grilovanie počas letných mesiacov.
Grilovanie
Zdroj: Shutterstock.com

Nebojte sa použiť pikantnú marinádu

Štúdie zistili, že pikantné marinády znižujú tvorbu heterocyklických aminokyselín (karcinogénne – rakovinotvorné látky). Nemusíte sa preto báť používať korenie (šalvia, tymián), ktoré je taktiež plné antioxidantov a tie pomáhajú eliminovať dané aminokyseliny počas grilovania.

Čo sú to karcinogény?

Nakúpte dostatok červeného vína

Nechceme vás nahovárať na to, aby ste sa počas grilovania kvalitne opili, ale aby ste fľašu vína obetovali aj pre gril. Prečo? Červené víno je plné antioxidantov. Ak niekoľko hodín predtým ponoríte mäso do pripravenej marinády s červeným vínom, zníži sa tým množstvo karcinogénov až o 40%. Rovnaký účinok má i pivo.

Prečítajte si: červené víno

„Predpripravte“ si mäso v mikrovlnke

Pred tým, ako dáte mäso na gril, vložte ho na minútu dve do mikrovlnky a zohrejte pri strednom výkone. Štúdie ukázali, že pri takomto mäse sa riziko karcinogénnych látok znížilo až o 90%.

Bezpečné grilovanie - hygienické pravidlá

Nezabúdajte na čistenie grilovacieho roštu

Možno sa to zdá ako samozrejmosť, no koľkokrát ste si už večer povedali, že čistenie necháte na ráno a nakoniec zostal rošt neumytý až do ďalšieho grilovania? Čistenie je dôležité, pretože odstraňuje nahromadené karcinogény a zároveň robí vaše jedlo omnoho chutnejším.

Grilované kuracie prsia

Vyberajte si jedlo s čo najmenšou mastnotou

Keď varíte mastný kus mäsa, tuk kvapká do plameňov, čo vytvára dym a ten môže obsahovať veľké množstvo karcinogénov. Ak grilujete chudé mäso, hydinu alebo ryby, budete mať menej tuku a tým aj menej nebezpečného dymu.

Bylinkové maslo na grilovanie

Niekoľko tipov:

  • Ryby – losos, pstruh, sleď (vysoký obsah omega 3-mastných kyselín, preto sú dobré pre srdce)
  • Chudé kuracie mäso
  • Krevety (+ sójová omáčka, med, malá kukurica)
  • Hovädzie mäso
  • Grilovaná kukurica

Baklažán na grile


Ak nemáte záhradu a chystáte sa za grilovačkou či opekačkou do prírody, pozrite sa tipy, kde sa oplatí vyraziť (zdroj: Dnes24.sk):

Klik-Klinik

Máte zdravotný problém?

Konzultujte ho so skutočnými odborníkmi

1. internetová klinika Klik-Klinik

Chcem konzultovať