Psychická imunita – ako sa psychicky otužovať

Psychický imunitný systém je tvorený našimi osobnostnými vlastnosťami a poskytuje ochranu pred stresom, ktorý nás v súčasnosti postihuje na každom kroku. Ako si posilniť tento typ imunity?
Myseľ človeka
Zdroj foto: Shutterstock.com

Biologický (fyzický) imunitný systém človeka chráni telo pred poškodzujúcimi látkami ako sú toxíny alebo baktérie. Takúto úlohu plní na psychickej úrovni psychický imunitný systém. Jeho úlohou je chrániť nás pred toxínmi produkovanými neustálymi obavami, starosťami, tlakmi, psychickým napätím, úzkosťou, ktoré zažívame v dennom živote. Dôležitou otázkou je – aké živiny, látky, sú potrebné na rozvoj a udržanie psychického imunitného systému. Psychológovia zaoberajúci sa touto problematikou zistili nasledovné možné „látky“ potrebné na otužovanie psychického zdravia a udržanie si tejto imunity: optimizmus, orientácia na budúcnosť, pozitívne myslenie, humor, pružnosť a pod.

Význam farieb na psychiku

Čo ohrozuje psychickú imunitu?

Útoky, ktoré zažíva psychický imunitný systém majú zdroj pochádzajúci z práce až po domácnosť – je ním známy stres. Nedostatok času, preťaženosť sú dnes hlavnými príčinami pocitov stresu a nespokojnosti. Tieto negatívne pocity môžu v dlhotrvajúcom horizonte viesť až vyhoreniu. Vyhorenie je zažívanie fyzického, emocionálneho a psychického vyčerpania. Pracovný stres je vnímaný ako jeden z najvážnejších zdravotných rizík, ktorý znižuje produktivitu práce, uspokojenie z práce, ale má aj širší sociálny a zdravotný vplyv.


„Ak sa ti niečo nepáči, tak to zmeň; ak to nemôžeš zmeniť, tak zmeň spôsob, ako o tom uvažuješ“. Mary Engelbreit.


Ak hovoríme o psychickej imunite, vyjadrujeme sa vlastne o určitých vlastnostiach človeka ako osobnosti, ktoré nám pomáhajú efektívne zvládať denno-denný stres. Tieto vlastnosti nás chránia pred vnútorným stresom, ktorý je vytváraný stresom vonkajším. Logicky z toho vyplýva, že psychický imunitný systém je tvorený našimi určitými osobnostnými vlastnosťami a poskytuje ochranu pred stresom, podporuje náš zdravý osobnostný vývin, slúži ako bariéra proti stresu a ako psychologické protilátky. Stres je ako elektrina, človek ako žiarovka. Ak je prúd slabý, žiarovka svieti len slabo, keď je príliš silný, žiarovka „zhorí“ alebo vybuchne. Potrebný je primeraný prúd – vtedy funguje s maximálnym efektom. Pre správny prúd stresu sú potrebné zvládacie zručnosti stresu, ktoré nevpúšťajú silný prúd. Takéto stratégie sú prvkami psychického imunitného systému a zvládania. Najčastejšie „ľudovo“ využívané sú tiež: jednoducho priame zvládanie stresu napr. v práci, komunikácia s kolegami, schopnosť vypnúť, využitie humoru, ignorovanie alebo priamo popretie stresu. Ďalšie „techniky“, ktoré sa dajú využiť na podporu psychickej imunity je čas strávený s partnerom/ou, s rodinou, s priateľmi alebo cvičenie.

Stres
Zdroj foto: Shutterstock.com

Ako sa delí psychický imunitný systém?

Psychický imunitný systém má tri zložky alebo podsystémy:

  1. Spôsob vnímania sveta – podsystém určuje, ako nahliadame na okolitý svet. Buď náš podsystém podporuje vnímanie a hodnotenie sveta skôr ako pozitívneho, zvládnuteľného a ovládnuteľného alebo ako chaotického a ohrozujúceho. V prípade podporného nastavenia podsystém obsahuje pozitívne myslenie, zmysel kontroly (nad sebou, svetom, situáciami), a rast osobnosti. Takéto nastavenie má pre nás ochranný charakter.
  2. Druhým podsystémom jespôsob monitorovania, vytvárania a výkonu. Pri dobrom fungovaní nám pomáha hľadať a prijímať informácie a zároveň reagovať, konať a ovplyvňovať seba / svet naokolo. Sme schopní reagovať na výzvy, prijímať zmeny, tvoriť si pozitívny obraz seba, byť tvoriví a riešiť problémy.
  3. Tretím podsystémom je schopnosť regulovať seba – ak vnímame seba ako schopných regulovať seba a svoj život, sme vnútorne vyrovnaní.

Byť imúnny alebo psychicky zdravý či normálny neznamená, že neprežívame a nevnímame stres. Človek nie je z kameňa, ani z dreva, stres tu bude vždy. Nikto nie je navždy odolný a nezlomiteľný stresom, ani psychológ. Otázkou je len to, ako ho vnímame, ako ho spracúvame a zvládame ho. V tom spočíva celé tajomstvo psychické imunitného systému a jeho podsystémov v skratke.

Dôležitým bodom v otázke psychickej imunity je vôbec vedomie, že máme psychický imunitný systém, ktorý si vyžaduje podporu, výživu a vedomie, že negatívne udalosti ho napádajú a pozitívne nastavenie ho udržuje. To „pozitívne myslenie“ znamená jednoducho iba schopnosť vyťažiť aj z negatívnych situácií, nazerať na situácie pozitívnym spôsobom. Tejto skutočnosti a svojich možností (schopností) si ľudia môžu byť vedomí len matne.

Ako posilňovať svoju psychiku?

Na záver si uvedieme niekoľko „otužovacích“ tipov imunitného systému:

  • Snažte sa zachovať si vždy pokoj, hovorte s inými pozitívne a s rešpektom.
  • Naučte sa správnemu manažmentu svojho času, organizujte si činnosti, vytvorte si zoznam úloh, po ich splnení ich vyčiarknite.
  • Skúste si naplniť myseľ myšlienkami pokoja, povzbudenia, zdravia a nádeje. Zachovajte si pozitívny postoj.
  • Fyzické cvičenie – najlepšia cesta k uvoľneniu stresu. Fyzická aktivita pomáha redukovať vplyv stresu na telo – to následne na myseľ.
  • Pozriete si komédiu alebo niečo humorné.
  • Doplňte telo vitamínmi, magnéziom a potáziom – po strese si potrebuje telo doplniť vyťažené zásoby.
  • Vložte si do denného režimu prestávky, strečing alebo masáž.
  • Znížte prísun kofeínu a alkoholu.
  • Snažte sa jesť pravidelne zdravo a vyrovnane.
  • Odpočívajte, koľko môžete. Doprajte si – ak môžete - aj 8 hodín spánku.
  • Smiech veľmi dobre redukuje stres.
  • Komunikujte s rodinnými príslušníkmi, priateľmi.

Prečítajte si aj: Význam farieb na psychiku


Použitá literatúra:

  1. Stress Effects and Stress Management [online]. In psychologicalharassment.com. Dostupné na internete: http://www.psychologicalharassment.com/stress-and-stress-management.htm
  2. We don't know our own strength [online]. In apa.org. Dostupné na internete: http://www.apa.org/monitor/oct01/strength.aspx
dandaD

Tento clanok sa mi paci, pretoze autor dava konkretne navody, navrhy na riesenie tohto problemu, ktory doslova pohlcuje terajsi bezny zivot ludi.
Ja by som este pridala aj akesi zamyslenie sa nad vyssim zmyslom zivota, trochu hladania duchovna /nenabadam na ziadnu konktetnu vieru/.
A este by som odporucala citat knihy. Vratit sa napriklad k tym, ktore sme v povinnom citani na strednej skole jednoducho neprecitali.
Gakujem za clanok