Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Únavová zlomenina a zápal okostice

Trénujete, čo to dá a chcete rýchlo dosiahnuť zlepšenie? Beháte na maximum a maximálne množstvo kilometrov? Tak pozor na strašiaka v podobe nepríjemnej únavovej zlomeniny. Ide o úraz, ktorý neprichádza náhle, ako klasická fraktúra. Ako ju spoznáte a zotavíte sa v prípade, že vás postretne?
Únavová zlomenina a šport

Zdroj: Shutterstock.com

Únavová zlomenina – príznaky

Únavová zlomenina sa prejavuje silnou a pretrvávajúcou bolesťou v mieste fraktúry (stehenná kosť, lýtka, ale i drobné kostičky klenby chodidla). V postihnutom mieste môžete pozorovať opuch. Pokiaľ máte takéto príznaky, ihneď choďte k lekárovi.

Únavová zlomenina – ako vzniká

Aj pri behaní platí, že niekedy je menej viac. Najčastejšou únavovou zlomeninu býva nárazová zvýšená aktivita. Jednoducho, keď to bežec prepáli množstvom kilometrov za týždeň v tréningu počas niekoľkých dní alebo týždňov.

Pri takejto zvýšenej námahe, na ktorú nie je vaše telo pripravené, v kosti vznikajú trhlinky. Za normálnych okolností - po adekvátnom odpočinku po tréningu sú schopné sa zahojiť.

Pokiaľ telo namiesto regenerácie dostane ďalší tvrdý tréning a potom ďalší a ďalší, trhlinky sa v poškodenej oblasti rozširujú a k hojeniu nedochádza. Fraktúry zvyšuje tiež ochorenie kostí, napríklad osteoporóza.

Únavová zlomenina – prevencia

  1. Pokiaľ máte sedavý životný štýl, nezačínajte hneď s rýchlym behom každý deň v týždni.

  2. Kilometre zvyšujte postupne. Pre začiatok 3 kilometre a potom môžete postupne zvyšovať.

  3. Na behanie používajte bežeckú obuv.

  4. Po náročnom tréningu si dajte deň voľna.

  5. Kompenzujte behanie vhodným posilňovaním a ďalšími športmi (plávanie, joga).

  6. Prijímajte dostatok vápnika, horčíka a vitamínu D3.


Dávajte si pozor na šľachy! Tu je niekoľko dôvodov, prečo

Únavová zlomenina – návrat k tréningu

Všetky zlomeniny majú jedno spoločné: dokážu vás pekne naštvať. Je ťažké zo dna na deň úplne prestať behať, keď ste mali tak dobre natrénované a ešte vás to aj baví. Namáhať poškodenú kosť sa však nevypláca: zranenie sa môže vrátiť.

Trénovať môžete po vyliečení únavovej zlomeniny len veľmi pozvoľna. Pred návratom k behaniu odporúčame najprv plávať a jazdiť na bicykli, až potom pokračovať ľahším bežeckým tréningom.

Zápal okostice – Tibiálny syndróm

Zápal okostice postihuje nielen vrcholových športovcov, ale aj tých rekreačných. Okostica (periost) je väzivový obal kosti, ktorý obsahuje cievy, vlásočnice, nervové zakončenia a je veľmi dobre inervovaný, prekrvený a citlivý na bolesť. Okostica pokrýva kosť v miestach, kde nie sú svalové/šľachové úpony alebo kĺbové chrupavky.

Tibiálny syndróm – príznaky

K typickým príznakom zápalu okostice (tibie)patrí bolesť kosti, objavujúca sa najmä pri záťaži a tlaku na postihnuté miesto, tiež opuch a obmedzenie pohyblivosti. Bolesť sa vyskytuje prioritne u mladých začínajúcich športovcov. Lokalizujeme ju na hornej tretine a vnútornom okraji holennej kosti.

Zápal okostice (holennej kosti) patrí medzi najčastejšie problémy najmä atlétov a futbalistov. Často má chronický priebeh, čo je veľkým hendikepom vrcholových športovcov, ktorí musia prestať s tréningom. Pokiaľ dostatočne nevyliečite zápal okostice, tak sa môže objaviť znovu.

Začiatok zápalu sa prejavuje miernou bolesťou, ktorá sa najprv objavuje pri záťaži alebo pri behaní. Treba spozornieť a všímať si varovných signálov. Pri zistení bolesti odporúčame byť 2-3 týždne v pokoji. Inak vám hrozí vypadnutie z tréningu na dlhší čas.

Zranenie pri futbale

Zdroj: Shutterstock.com

Tibiálny syndróm – možné príčiny

  1. Beh na tvrdom povrchu.

  2. Intenzívny tréning s nedostatočnou regeneráciou a nedostatočná doba regenerácie medzi tréningami.

  3. Náhle zvýšenie záťaže (veľa skokov, šprinty do kopca).

  4. Nová alebo nevhodná obuv.

  5. Nesprávna technika behu.

Tibiálny syndróm – liečba

V počiatočnom štádiu odporúčame:

  • ochladenie alebo obloženie postihnutého miesta ľadom

  • analgetické masti a gély

  • kineziotaping - pásková metóda na liečenie kostrovo-svalovej sústavy

  • kompresné podkolienky (zamedzujú vznik opuchu a zvyšujú prekrvenie, čím urýchľujú hojenie)

  • riadiálna rázová vlna: tlakový – šokový pulz z prístroja efektívnejšie preniká do hĺbky postihnutého miesta, čím urýchľuje proces liečby


Zdroje:

  • http://www.symptomeundbehandlung.com/knochenschmerzen/knochenhautentzundung-am-schienbein-oder-periostitis/

  • https://www.fyzioklinika.cz/clanky-o-zdravi/zanet-okostice-tibialni-syndrom

  • https://www.chirurgie-portal.de/orthopaedie/knocheninfektion-entzuendung-knochen/knochenentzuendung-knochenhautentzuendung-periostitis.html


Prečítajte si aj tento článok:

Dávajte si pozor na šľachy! Tu je niekoľko dôvodov, prečo