Partneri
ZDRAVIE.sk Šport7.sk Rodinka.sk Klik-Klinik - online doktori
Internet.sk
Internet.sk ĽudiaĽuďom.sk Fony.sk ephoto.sk Dnes24.sk

Roztrhnutie menisku – liečba a prevencia

Menisky sú väzivové chrupavky vo vnútri kolenného kĺbu. Nachádza sa v mieste spojenia stehnovej a holennej kosti – píšťaly. Menisky tlmia nárazy, prenášajú hmotnosť tela z trupu a stehna ďalej do dolnej končatiny, tiež chránia kolenné chrupavky proti oderu. Najčastejšími dôvodmi vzniku zranení sú rizikové športy,napríklad kontaktné, adrenalínové alebo kolektívne.

Anatómia meniskov

Vpredu je kĺb doplnený o jabĺčko (lat. patella), ktoré spoločne so svalmi stehna funguje ako kladka. Aby do seba lepšie zapadali kosti stehenná a holenná, máme medzi nimi dva polmesiačikové menisky. Tie sa pri pohybe v kolene posúvajú dozadu a späť, zároveň menia svoj tvar. Medzi menisky sú natiahnuté väzy, spevňujúce celý kolenný kĺb.

Vonkajší a vnútorný meniskus

Poranenie meniskov je jedným z najčastejších poškodení kolenného kĺbu. Väzivové chrupavky medzi stehennou a holennou kosťou spolu so skríženými väzmi tvoria vnútorné stabilizátory kolena.

Vyrovnávajú nesúmernosť kĺbových plôch kostí, chránia kĺbovú chrupavku a napomáhajú rozotierať tekutiny po ploche, čím zabezpečujú výživu povrchovej vrstvy chrupaviek.

Rozoznávame 2 menisky. Vonkajší v tvare písmena O, ktorý je v zadnej časti spojený s kĺbovým puzdrom. V týchto miestach je voľný, vďaka čomu je viac pohyblivý, a tým pádom menej náchylný k porušeniu. Vnútorný, v tvare písmena C, je celým svojím obvodom pevne spojený s kĺbovým puzdrom, čím je jeho pohyblivosť veľmi obmedzená. Poranenie vnútorného menisku je osemkrát častejšie než poranenia vonkajšieho menisku.


Pozrite si tiež:

Prvá pomoc pri zranení členka, plus 4 rehabilitačné cviky


Ako dochádza k poškodeniu menisku?

K roztrhnutiu menisku najviac dochádza pri úrazoch. Starší ľudia mávajú častejšie degeneratívne trhliny. Chrupavka vekom slabne, jej hrúbka sa zmenšuje, a preto je náchylnejšia na poškodenie.

Najčastejšie príznaky pri roztrhnutí menisku:

  1. bolesť

  2. zlá pohyblivosť a opuch

  3. zasekávanie až úplný blok kolena

  4. neschopnosť pohnúť kolenom v plnom rozsahu

Vyšetrenie menisku a diagnostika

Vyšetrenie u doktora pozostáva z manipulácie s predkolením a nahmataním bolestivého miesta. Medzi najčastejšie používané vyšetrenia patria McMurrayho test či Steinmannov test. Takisto sa zisťuje stabilita kĺbu, aby sa vylúčilo aj poranenie väzov. Na RTG snímke je viditeľný len stav kostí (zlomenina), poškodenie mäkkých tkanív neodkryje, je teda zbytočné ho vyžadovať. Na zobrazenie mäkkých tkanív je dobrá magnetická rezonancia, využívaná najmä v prípadoch pre presnejšie určenie poškodenia.

Najlepším sposobom, ako zistiť a diagnostikovať poranenia menisku je artroskopia. Do kolenného kĺbu sa zavedie kamera a artroskopické nástroje a doktor môže okom zhodnotiť celistvosť, povrch a kvalitu menisku.

Súčasne funguje aj ako terapeutický prostriedok, takže prípadné natrhnutie až roztrhnutie menisku sa môže ihneď ošetriť.

Liečba poraneného menisku

Vo väčšine prípadov, najmä pri nejasnej diagnóze roztrhnutého menisku, býva najprv zahájená konzervatívna liečba. Pacient môže byť poslaný na rehabilitáciu.

Pokiaľ konzervatívna liečba nevedie k zlepšeniu stavu pacienta, tak na rad príde artroskopia. Jednou z možností ošetrenia poraneného menisku je tzv. parciálna meniskektomia, keď sa odstraňuje poškodená časť menisku. V niektorých prípadoch je potrebné odstrániť prakticky celý meniskus, hovoríme o tzv. subtotálnej meniskektomii.

V špecifických prípadoch je možné roztrhnutý meniskus i prišiť.

Po chirurgickom ošetrení meniskov sú nevyhnutné pravidelné rehabilitačné cvičenia, pri ktorých sa kolenu navráti pohyblivosť a sila. Začína sa cvičením na zlepšenie rozsahu pohyblivosti a následne postupným pridávaním záťaže na končatinu. Dĺžka rekonvalescencie po meniskektomii je približne 3 až 4 týždne, po náhrade menisku okolo 3 mesiacov.

Ako znížiť riziko poranenia meniskov?

Nezanedbávajte rozohratie organizmu a rozcvičenie pred športovým výkonom. Pravidelne majte silový tréning a rozvíjajte pohyblivosť tela (flexibilitu). Umožnite svojmu telu adekvátnu regeneráciu medzi tréningami. Správny výber športových topánok je tiež dôležitý. Obuv pomáha udržiavať nohu stabilnú, tlmí nárazy, prispieva k opore kolien a chodidiel počas behu alebo chôdze.


Pozrite si aj tento článok:

Prvá pomoc pri zranení členka, plus 4 rehabilitačné cviky